0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kanske läge att isolera källaren ? Håller på med ett sånt projekt just nu kan rapportera senare om det känns nån skillnad har inte så bra koll på förbrukningen som vissa har
På vår avfuktare går fläkten året runt, 70 W (ca 600 kWh/år), och avfuktaren går (hjälp, har dålig koll) ett antal hundra timmar, har för mig att jag räknade fram att den förbrukar totalt kanske 1500 kWh/år, och den vinter vi satte in avfuktaren var en av få sedan vi flyttade in i huset som förbrukningen gick ned.Är dock inte hundra procent säker på det,
Frågan jag ställer mig är om man ska isolera bjälklaget ner till källare eller källarväggar o golv.Om källaren inte ska värmas mer än att inte VVS fryser alltså.Min tillbyggnad däremot har inget värmebehov alls under golvet så där borde det förstås vara bäst att isolera bjälklaget, men nu har jag "byggt in mig i ett hörn" där om jag inte verkligen vill krypa därunder och missa ett fint vinterförvaringsutrymme
Det var ganska mycket det, kanske man i ditt fall ska isolera väggar och mark i grunden och ta bort isoleringen i husgolvet så du får nytta av värmen från avfuktaren istället?
Källaren värms ju i dag av värme läckaget genom golven isolerar du golven får du kanske installera en radiator i källaren och besparingen uteblir. Isolerar du källaren blir den varmare och värme läckaget genom golven minskar och då kan du ju ev förbättra isoleringen i golven också. Ja mycket jobb blir det