Man kan väl dra vissa slutsatser av fläktmotorns effekt och hur fläkthjulet är utformat, och jämföra med dimensioneringen för fläktar med kända data. Gamla skolböcker i teknologi, energiteknik mm kan vara bra utgångspunkter för en sådan jämförelse.
Om fläkten väsnas mycket så kan det med lite tur bara vara frågan om smörjning, lagerbyte eller obalans pga smuts som har fastnat i fläkthjulen. Om fläktmotorn är kullagrad så är det med största sannolikhet lager av standardtyp som är lätta och billiga att få tag på. Om det är glidlager och de inte är alltför slitna så kan de gå att rädda genom noggrann rengöring och smörjning. Om lagren utsätts för ensidiga krafter så att bussningarna bara är slitna på ena sidan, så kan man ibland vända dem för att lösa problemet. Tänk dock på att s k självsmörjande glidlager med porösa, sintrade bussningar INTE får utsättas för fett eller "patentoljor" med fasta partiklar i (teflon, MoS2, grafit etc), sådant sätter igen porerna och förstör de självsmörjande egenskaperna.