0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaren så långtSå som jag tyder det så går det inte att på något sätt att få ner framledningstempen under 20grader hur jag än rattar på nått??Om det är som nu, alltså runt 25-30grader på dagen och runt 13-15 på natten så behövs ingen värmetillverkning alls i min mening, det ska vara helt avstängt. Jag har inte riktigt tid att krångla med detta mer just nu, men jag ska försöka ge det lite mer tid så fort jag hinner.Exact vilka värden och kurvor är det som jag behöver skriva in för att ni införstådda ska ha tillräckligt att jobba med? Är kanske en sån loggfil det allra bästa? Det sitter en liten "box" på väggen i vardagsrummet som det är nibe-loggan på som jag misstänker är rumsgivaren, men hur vet jag om den är inkopplad?
Framledningen blir aldrig under 20 grader så länge du har 20 grader i huset dvs framledningen kommer värmas av huset. Logfilen säger hur vp går men du måste i alla fall knappa in rätt värden i vp efter att nån kollat på log filen.
är jag konstig när jag tycker det är helt åt skogen?
Tack för det. Nu har jag haft tid att pilla lite mer med det hela, samt läsa lite.Meny 1.9.3 reglerar, som jag förstått det, lägsta framledningstemperaturen. Det värdet går inte att sänka under 20 grader. Betyder det att maskin ALLTID strävar efter att hålla minst 20 grader i värmeslingorna oavsett andra inställningar??Om jag i meny 4.9.2 ställer "stopp av värme" på typ 8 grader och filtreringstiden på 8timmar, fattar jag det rätt då att jag säger åt maskin att inte värma alls om medeltempen ute är över 8 grader senaste 8 timmarna? Vilken av dessa 2 menyer trumfar den andra i så fall?Jag jobbar på att få fram loggfil, men det vill sig inte riktigt än. Som jag läser mig till så ska man bara stoppa i ett usb-minne o så ska det ploppa fram nån meny.... problemet är att när jag stoppar i ett usb-minne så händer precis ingenting. Ingenting som ploppar upp automatiskt och jag hittar inga nya passande menyer nånstans. Jag får forska vidare.När det är varmt ute så vill man ju givetvis ha det så svalt inne som det bara går, då ska ju inte värmepumpen stå o producera värme. Jag har inga problem med att det är lite ruggigt inne på morgonen när det vart 7-8 ute på natten. Jag vill kunna helt stänga av värmeproduktionen och själv välja när den ska gå igång, varför ska det vara så omöjligt?Anläggningen togs i drift i mitten av Maj, fram tills nu i början av September har jag över 700timmar kompressortid, varav endast runt 400 är varmvattenproduktion.... är jag konstig när jag tycker det är helt åt skogen?
Inte alls, inte vill man ha värmeproduktion mitt i sommarenFinns det ingen möjlighet att ställa in önskad rumstemperatur någonstans? (Nu är det ingen hjälp men jag jämför med vår Comfortzone där jag brukar sätta önskad rumstemperatur till 12 grader på sommaren så då producerar den ingen värme, bara varmvatten)
Om man får för varmt inne och det är vp som värmer då är det åt skogen men det är ju ganska enkelt att åtgärda mitt första råd är lös igenom manualen några gånger din vp har en bra styr som det går att ändra det mesta på om man vet hur. I meny 4.9.2 autoläges inställning ställer man in från vilken temperatur vp ska få värma radiatorer jag förstår att du ställer in ett ok värde där för normalt vill man inte hålla på och slå på och av värmen utan man ställer in styren och låter den sköta om det åt en även om det går att reglera manuellt.