0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu börjar snart allvaret med lägre dygnstemperaturer.Jag har tagit till mig av alla bra inlägg här på forumet.2012 när vi köpte huset byttes termostaterna på samtliga element. Tidigare ägare hade skruvat dagligen på de gamla när han eldade i kakelugnen.2015 fick 410p en rumsgivare som står på 21°C vilket ger ca 20°C inne som lägst.Nu är luftvärmepumpen snart tre månader gammal. Den lilla värme som sommaren gav höll den borta bra!Jag följer temperaturen inne hela tiden vi Verisures app i mobilen. Luftvärmepumpen värmer verkligen bra. Stängde av den för ett par dagar sedan och inatt och idag har tempen sjunkit lite inne. Det är precis som det brukar vara när jag inte eldar i kakelugnen.När jag satte in rumsgivaren rörde jag inga inställda kurvor i 410p. Nu med LVP låter jag rumsgivaren stå på samma som innan. När jag eldar reagerar rumsgivaren och sänker framledningstempen på både element och tilluften. Precis så blir det även med LVP.410p ger 20°CLVP ger ca 21°CKakelugn höjer upp till 22-23°CÖvervåningen är lite svalare men inte kall, 19-20°C.Ska jag justera något eller bör det fungera bra?410p ventilerar bra och värmer tappvattnet utan bekymmer. Elpatron går in när vi duschar eller gör över med mycket varmvatten. Framledningen ligger på rumstemp. Tilluften på några grader under rumstemp. Fläkten på normalläge (2) cirkulationspumpen på läge 1.LVP står på 19-19,5°C. 20°C blir lite för varmt typ 21-22°C inne. Fläktläge 3 av 5 när den värmer.
Rumsgivaren gör sitt jobb.Slipper hög framledning på element och tilluft vid eldning eller som nu med LLVP. Utan RG10 har 410p inte en aning om hur varmt det är inne.Ventilation och varmvattenberedning fungerar bra med blockerad elpatron. Det är i så fall cirk. pumpen som ja kan stänga.Hur blir cirkulationen tilluftsbatteriet utan cirkulationspump? Vill inte att det fryser i vinter.