Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Första värmepumpen. 1½ Plansvilla tilläggsisolerad -7. Ej öppen planlösning. Dir
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Första värmepumpen. 1½ Plansvilla tilläggsisolerad -7. Ej öppen planlösning. Dir (läst 9135 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Overhard
Gäst
Overhard
SV: Första värmepumpen. 1½ Plansvilla tilläggsisolerad -7. Ej öppen planlösning. Dir
«
Svar #15 skrivet:
25 augusti 2016, 08:19:12 »
Citera
Sant! Antar att det inte spelar nån extremt stor roll i slutändan vilken man väljer. Dock verkar ju vissa ha lite bättre garantier och så, Daikin t ex. Panasonicpumpen har bara 2 års garanti hos polarpumpen så där verkar zave bättre då de ger 5 år.
Ang kylar och så, det är ju intressant iofs. Kan ju vara så att det sliter mer på grejerna ju mer miljövänliga de ska vara (vilket i sig inte borde vara särskilt miljövänligt om man måste byta kyl 3 ggr på 15-20 år istället för att köra samma i dryga 10 eller så). Panasonicpumpen har ju ett nyare köldmedium som verkar bra, men man vet ju inte hur det ser ut om 10 år. De kanske komemr få massor med problem om 5-6 år precis lagom till garantin gått ut...
Min planlösning:
https://drive.google.com/open?id=0B-DhCEW2_wYsYVhVY0toS0FLMXM
Där den röda markeringen är var jag tänkt sätta pumpen (ovanför dörren till farstun) och den gröna ovalen ska föreställa kakelugnen. Är medveten om att vardagsrummet kanske inte får så mycket värme med denna placeringen men där har vi en tv som strålar ut som ett halvt element och tänkte väl även sätta dit någon golvfläkt som suger alternativt en bordsfläkt på ett hyllplan i hallen som får skjutsa in varmluften genom dörrhålet eller så.
Jag är väldigt ljudkänslig så jag tar hellre någon grad svalare rum och tyst än en fläkt som ska surra när man ska koppla av. Bullrar så det räcker 8 timmar om dagen ändå...
Loggat
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
Värmepump eller värmepumpar?
electroluxaren
SV: Första värmepumpen. 1½ Plansvilla tilläggsisolerad -7. Ej öppen planlösning. Dir
«
Svar #16 skrivet:
25 augusti 2016, 08:32:16 »
Citera
R32 som köldmedia är inte nytt.
Ingår som beståndsdel i R410A som används nu av de flesta som tillverkar värmepumpar för den svenska marknaden.
R32 har vissa begränsningar i flexibiliteten jmf. med R410A. Därför har den inte tidigare använts i dessa sammanhang.
Anledningen till att övergå till R32 är bara EN nämligen minska GWP dvs påverkan på växthuseffekten.
Samma anledning som biltillverkarna är skyldiga till att använda R1234yf istf R134A.
Båda dessa "nya" gaser har gemensamt att de är betydligt giftigare än föregångarna.
Det finns verkstäder som inte gör jobb på enheter med tex R1234yf av den anledningen.
Sedan är väl giftigheten såväl som växthuspåverkan betydligt överdriven fast det kan ju var och en få tro på vad de vill.
Slutligen är R32 ett bättre köldmedia?
Ja för mig för jag tror på mer jobb och det är en rak gas utan glide.
Annars är det mer pest eller kolera syndromet.
Loggat
ZigZag
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 113
Karma +0/-0
ZigZag
«
Svar #17 skrivet:
28 augusti 2016, 20:43:02 »
Citera
Overhard - finns ett test på 35an som ger dig en indikation på dina frågor
http://www.scanoffice.fi/sites/default/files/liitetiedostot/tuotteet/vtt-s-01359-13.pdf
Det är på finska men graderna är enkla även om du ogillar google Translate.
Oaktat Mitsu eller Daikin kommer du vara nöjd. Panasonic är jag tyvärr notorisk hatare av sedan -90 talet när varenda pryl jag köpte från dem gick sönder dagen efter garantiperioden. De har säkert blivit riktigt bra men erfarenheterna sitter djupt.
Gällande placering så får du nog rådet att sätta den i vardagsrummet och blåsa mot hallen (gissar). Kan finnas en fördel med det i det att du inte primärt trycker luften från köket vidare in i matsalen och sedan vidare till vardagsrummet, ergo mindre matos/fett att torka bort det. En golvdel kanske (om du inte har en soffa i vägen)?
Jag kanske får motstånd från andra men min erfarenhet är att det är lättare att få luften att flyta genom dörrhålen än att försöka trycka igenom den (blir lätt ett övertryck som gör att luften åker runt i det rum där den sitter) så jag har satt min att blåsa på tvären mot trapp (precis som du visar) så får luften som kommer i retur till pumpen enligt termik själv ta sig upp för trappen och låta den kallare luften från ovanvåningen glida ner som kallras för trappan.
För att tvinga in luften till köket (om du vill ha kvar den i hallen) tror jag du har bäst tur om du ställer mer vingen så att luftströmmen slår i golvet precis innan dörrhålet till köket.
Min erfarenhet - kanske inte stämmer med andras - jag är trots allt amatör
«
Senast ändrad: 28 augusti 2016, 20:58:19 av ZigZag
»
Loggat
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9128
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #18 skrivet:
28 augusti 2016, 22:28:21 »
Citera
Www.energimyndigheten.se har också testat FH35, klicka så du får utökad tabell för lite mer info.
Finska testet och energimyndighetens test skiljer sig lite åt då dom använder olika fläkthastigheter och inställd temperatur.
Minns inte om det var andra skillnader som tex luftfuktighet
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Overhard
Gäst
Overhard
«
Svar #19 skrivet:
30 augusti 2016, 08:50:09 »
Citera
Jag har nu varit inställd på panasonic ett tag men vet inte var jag ska handla (eller om jag ska välja nån annan). Det som väger för är att jag läst fler och fler kommentarer om att mitsu knäpper i plasten varje gång den slår till och från och om det är milt väder typ 5-10 plusgrader så kommer den väl slå till och från ganska ofta eftersom den skickar ut så mycket värme på lägsta effekt. Tänkte att då kanske Panasonicen är bättre som då får snurra längre perioder.
Läste iofs att de som har problem med knäppningar kan ha valt en för stor pump, men jag vill ju inte välja FH25 när jag har för avsikt att ha den som (så gott som) enda värmekälla i huset om det är möjligt. Komplettera med ved i kakelugnen i matrummet när det behövs och om det blir riktigt kallt även brassa på med elementen...
Däremot får jag bara 2 års totalgaranti på Panasonicpumpen och 5 år på Mitsu. 6 år på Pana om jag köper via sverigepumpen men då blir det dyrt (28k vs 23k).
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36075
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #20 skrivet:
30 augusti 2016, 08:54:42 »
Citera
Nu vet jag inte vilken pump du tittat på, och exakt vad som gäller för den jag länkar till när det gäller garantin, men det står i alla fall upp till 6 års garanti...
Pris efter rut drygt 23 000 kr.
http://www.citcop.se/panasonic-nordic-he12nke-7-7kw
Finns nog fler som kan ge bra pris också, med 5 års garanti.
Har du provat forumets offerttjänst?
www.energioffert.se
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Overhard
Gäst
Overhard
«
Svar #21 skrivet:
30 augusti 2016, 12:22:41 »
Citera
Ursäkta, jag skrev fel. Jag menar att det skulle kosta 18000 om jag köper från polarpumpen med installation och med 2 års garanti och 23000 om jag köper från en lokal firma med 6 års garanti. Inte 28 vs 23 som jag skrev, menade 18 och 23...
Jag har tittat på Daikin Siesta C35-R.
Totalt inkl. moms 20480 kr
Daikin Siesta C35-R & Standardinstallation - Villaägarna
Daikin Siesta C35-R & Standardinstallation - Villaägarna
lld-va-c35
Luft-luftvärmepump
1 x Daikin Siesta RC35 - ATXM35M-2V1B (inomhus) 0 kr
1 x Daikin Siesta RC35 - ARXM35M-2V1B (utomhus) 0 kr
Installation
1 x Std.-installation efter ROT 3990 kr
Trygghetspaket
1 x Service luft-luftvärmepump (efter 36 månader) 0 kr
1 x Fuktkontroll Krypgrund 0 kr
1 x Fuktkontroll Vind 0 kr
1 x 1 års extra garanti 0 kr
Fjärrstyrning
1 x Daikin WiFi-styrning BRP069A41 0 kr
Installation WiFi-styrning
1 x Installation av WiFi-styrning 0 kr
1 x Medlemskap Villaägarna, kalenderåret 2016 395 kr
20000 är vårt absoluta maxtak (nåja, 20500 i detta fallet haha), men hade så klart hellre betalat 15-18k om det "var möjligt". Jag gillar tanken att få lång garanti samt en service efter 3 år där de kanske upptäcker saker i tid så det byts inom garantin istället för att den ska börja krångla en vecka efter garantin gått ut. Wifistyrning är ju trgevligt så man slipper springa efter fjärren utan kan styra värmen eller fläktljudet från soffa/säng.
Har inte läst på så mycket om Daikin och deras olika serier. Är det bra grejer eller har de nån budgetserie man ska passa sig för?
Loggat
Overhard
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
Overhard
«
Svar #22 skrivet:
30 augusti 2016, 13:24:23 »
Citera
Jag är så velig. Som jag känner nu kan jag lika gärna spara 4000 och köra på den beprövade FH35 utan inverterstyrd kompressor och med högre miljö påverkan och med 5 års garanti och knäppande plast. Den har ändå 1000w högre effekt vid minus 15 än Daikinpumpen... Hjälp! 😁
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #23 skrivet:
30 augusti 2016, 13:49:43 »
Citera
FH35 är inverterstyrd men du kanske skrev fel?
Vore det vanligt med störande knäppa de plast skulle det nog stå mer om detta på forumet.
I dom numera väldigt få fall vi har fått rapport om detta har vi bytt ut en plastgavel som troligen varit felaktig.
Många olika märken och modeller knäpper i plasten vid avfrostning.
Köper du någon av dom bättre märkespumparna så blir du troligen nöjd.
Men en kanonpump som är felplacerad blir en besvikelse!!
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Overhard
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Overhard
«
Svar #24 skrivet:
30 augusti 2016, 14:12:12 »
Citera
Jaha, jag trodde den inte var inverterstyrd (jag har fattat det som att inverterstyrning gör att kompressorn kan snurra vid variabla hastigheter och kan gå på lägre ineffekt än en pump som bara har 50%, 75% och 100% att välja mellan).
Jag känner att en pump som sitter i hallen och värmer skapligt kanske är bättre än en som sitter i vardagsrummet och där man får sänka varvtalet på fläkten för att det inte ska brumma. Men jag förstår att det är viktigt var den placeras.
Hittar inge data om vad Daikin RC35 ger vid t ex -15, -20 och -25. bara -7.
Vad är skillnaderna mellan Daikin RC35 och Mitsubishi FH35 mer än garantier då och R32? Jag har bara läst flera som skrivit om knäppande plast och att Mitsubishin har så hög lägsta ineffekt att det blir varmt fort av den så den måste slås av istället för spinna ner kompressorn i varv som Pana och Daikin gör.
Har även läst att R32 ger billigare kyla på sommaren även om jag inte tänkt använda det, men har man funktionen kanske det är värt mycket om det funkar bra...
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #25 skrivet:
30 augusti 2016, 14:40:27 »
Citera
Dom flesta märken och modeller nuförtiden har en snarlik styrning av inmatad effekt som då varierar med inställt börvärde, inomhustemperatur och utomhustemperatur.
Förr var det en hel del on/off där det är avslaget eller full effekt enkelt uttryckt.
Olika märken och modeller har olika lägsta avgivna värmeeffekt.
Har man en högre lägsta angiven effekt så värms utrymmet upp snabbare och den stannar för att avvakta innan den går på igen.
På vår och höst samt om innerdelen sitter nära tak så blir det mera on/off körning med en modell med lite högre lägsta avgiven värmeeffekt.
FH35VEHZ har 1000W som lägsta avgiven och Panasonic har numera oftast 850W som lägst så det är ingen hiskelig skillnad.
Tror Toshiba har lägst avgiven effekt.
Golvmodeller eller en lågt placerad väggmodell som inte suger i sig den varmaste luften uppe vid taket har som regel mindre on/off körning.
Har ingen koll på vad Daikin har.
Placering av innerdelen blir oftast en kompromiss då bästa placering kanske medför att man bara kan köra på en låg fläkthastighet och därmed inte får runt luften i större delen av fastigheten.
Näst bästa eller tredje bästa kan vara att föredra om man kan köra på med hög fläkthastighet utan att störas.
R32 har dess nya Kompressorer har gett lite högre effektivitet i kyldrift men om man verkligen räknar på vad det skiljer i ören så blir det inte så mycket.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Overhard
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Overhard
«
Svar #26 skrivet:
30 augusti 2016, 15:30:34 »
Citera
Så jag kan köpa en FH35 samt broadlink och få bra grejer med wifi-styrning för totalt 16500 inkl installation om man tar från pp då? Om skillnaderna inte är så stora som jag trodde. Då sparar jag ju bra mycket jämfört med Daikin. Men Daikin har IFTTT som ska vara bra av nån anledning (förklara gärna varför, förstår att det är nån standard men vet inte vad det gör i praktiken).
På pp står det om HZ9: Totalförbrukning (Max / Nom / Min) kW 1,76 / 0,57 / 0,165. Borde ju betyda att 165W drar den som minst?
Om FH35 skickar ut motsvarande 4000W när det är 8 grader varmt ute så blir det ju många start och stopp (tänker främst på ljudet).
Loggat
M3smeden
Expert på värmepump
Antal inlägg: 277
Karma +0/-0
M3smeden
«
Svar #27 skrivet:
30 augusti 2016, 16:52:15 »
Citera
Broadlink funkar helt okej, fast har märkt att från utlandet (Thailand) med halvtaskig connection så kan det vara svårt att få kontakt ibland.
Loggat
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #28 skrivet:
30 augusti 2016, 18:24:21 »
Citera
Du jämför helt olika saker!
Du uppger hur mycket panasonicen drar och hur mycket värmeeffekt FH avger.
Ett litet exempel
FH35 har COP 5.0
Den avger 1kW i värmeeffekt
Den drar då 0.2kW
I panasonics fall som hypotes med förbrukningen du uppgav
Den drar 0.165
Den avger gissningsvis 0.85kW
COP blir då ca 5,2 om jag räknade rätt
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Overhard
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Overhard
«
Svar #29 skrivet:
30 augusti 2016, 20:19:10 »
Citera
Jag uttrycker mig lite dåligt ibland.
Om Mitsubishi har 1kw som lägsta effekt kan den inte ge 1kw med cop 5 eftersom den drar som minst 1kw.
Vid 1kw och cop 4 (som i mitt exempel) skickar den ut 4kw. Som lägst alltså. Har jag fattar fel då eller? 😁
En pump med 200w som lägsta effekt kan i samma scenario skicka ut 800w kontinuerligt istället för att slå av och på vår tionde minut.
Men det verkar vara svårt att få ett konkret svar på detta då det inte redovisas så väl. Jag önskar helst en pump som går hela tiden men anpassar värmen efter vad som behövs. Även när det behövs väldigt lite. Drömmer jag då?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Första värmepumpen. 1½ Plansvilla tilläggsisolerad -7. Ej öppen planlösning. Dir
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 834
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
RobertG
BiggerDigger
svenske kocken
AÖd
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info