Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur trimma in ett värmesystem med VP, Arbetstank, shunt och golvvärme  (läst 17437 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det du kan göra är att öka tillskottstimern, kurvan ska vara anpassad efter värmebehovet, den kan man inte anpassa på nått annat sätt.
Det du gör då är att ge värmepumpen lite mer svängrum och en lite större chans att jobba ikapp då det är på gränsen att den orkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo, tillskottstimern har jag redan justerat så den är nu ställd på 120min, så den går istort sett inte in (har hänt en gång hittills). Men eftersom VP'n når över halva kopplingsdiffen och lägger sig någon grad under frånslagstemp så är inte eltillskott någon "risk"...det är den där sista lilla graden som VP'n bara verkar kunna nå under förutsättningarna jag beskrev i mitt förra inlägg.
Jag kan ju enkelt "lura" VP'n att nå frånslagstemp genom att temporärt stänga cirkulationen mellan acc.tank och golvvärme och bara låta VP'n jobba upp temp i acc.tanken den där sista lilla graden, sen öppna cirkulationen igen....gör jag det så klarar systemet ändå att hålla temp i huset och det tar några timmar innan den vill köra igång igen.

Vad jag funderar på är att minska kopplingsdiffen ytterligare...? Nu har jag den ställd på +/-4 °C
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Aha, trodde det var tillskott du ville undvika.
Att värmepumpen går dygnet runt utan tillskott om innetemp är OK är inget problem, tvärtom.
Långa gångtider =  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo, jag vet att det bara är positivt om VP'n går hela tiden...Rickard säger samma sak till mig  tummenupp. Man jag kan inte komma ifrån det faktum att det känns konstigt att pumpen ska gå hela tiden 24/7 och bränna 1,5kW/h med resultatet att huset håller bra temp. (och faktiskt med den effekt att rumsgivarna börja stänga i i vissa rum) när tempen i huset ändå verkar kunna bibehållas på en bra/rätt nivå när VP'n når upp den där sista lilla graden och därefter stannar och därefter står still i flera timmar.Då kostar det mig ju inga pengar alls och jag har ändå rätt temp i huset....hade jag bara kunnat få upp GT8 liiiiite till utan att höja GT1 är problemet löst.

Sänker jag kurvan så ser jag inte att det heller riktigt löser problemet. Då sänker jag visserligen GT1 men även GT8 (väl???)....???....Men det känns som jag har missat nå't i minatankebanor här...kan inte sätta fingret på det dock  Sc:,h
« Senast ändrad: 21 november 2016, 17:33:53 av ElectricMayhem »
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Energin kan inte försvinna, om du inte får för varmt inne så produceras, eller förbrukas, ingen onödig energi.
Däremot är det ju ingen fördel att du värmer tills termostaterna stryper, den värme som produceras efter att de stängt produceras vid en högre temperatur, och ger något sämre COP.
Om du gjort vad du kan man flödena så kanske man ändå får acceptera att de behöver låta några termostater strypa bort flöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har en fundamental fråga som nog är viktig för min förståelse för hur VP'n funkar....

Är det så att VP'n alltid gör så varmt rad-vatten som den klarar av att göra....det som styr hur varmt det blir innan den slår ifrån är hur varmt inkommande returvatten är och vad frånslagstempen säger? Dvs det blir gångtiden på VP'n som avgör hur varmt vatten det blir. Dvs hur många gånger rad.vattnet loopas över värmeväxlaren.
Är det så det funkar eller är jag fel ute? Dvs VP'n försöker hela tiden utvinna/växla så mycket energi som den kan med avseende på inkommande temp på mediet till v.växlaren.

Alternativet skulle vara att kompressorn och kondensorn på nå't sätt är inblandade och kan reglera hur mycket energi som skall växlas över till varma sidan....men så funkar det väl inte?

....frågar man inte får man ingenting veta  ::)
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kompressorn ger alltid full effekt, och ju lägre temp på vattnet desto högre effekt, vid en viss utetemp så när man i de flesta fall en jämvikt där kompressorns uteffekt inte längre klarar att göra varmare vatten, radiatorerna strålar helt enkelt ut all energi som produceras.
Räcker det inte för att hålla huset varmt, så går elpatron in efter ett tag.
Om det räcker och blir över så stannar kompressorn och vilar ett tag.
Hur länge den går och står styrs av inställningarna i regulatorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej allihop.....här kommer en liten update

Systemet funkar nu över förväntan. Är faktiskt riktigt riktigt nöjd! Har nu ett system med en 5kw VP från -99 som värmer ca 230kvm. Jag håller jämn rumstemp i snitt runt 20-20,5°C. Har knäckt kurvan uppåt från +10°C ute ner till 0°C ute och knäckt kurvan neråt på alla utetemperaturer under 0°C. Kompressorn tuggar på och jobbar helt själv utan tillskott ner till -2°C vad jag hittills sett. Ännu har vi inte haft kallare här nere i Skånetrakten :-). Rumsgivarna gör sitt jobb och jämnar ut tempen i de fall systemet själv inte klarar av det, mestadels står de ändå öppna och kallar på värme.Acctanken gör sitt jobb med allt vad det innebär...ja allt funkar faktiskt som jag hade föreställt mig när jag började skissa på detta för flera år sen.

Stort tack till alla som hjälpt mig med att svara på alla dumma och konstiga frågor. Utan er och detta forum hade jag aldrig lyckats bygga mitt system som jag vill ha det.

God Jul på er alla där ute och ta hand om er!! tOOmten tOOmten

Ja just det...en grej till...verkar som att jag kommer landa nånstans kring 5600 kwh på VP'n för detta året (dvs efter ombyggnaden av systemet och efter att ha adderat 140kvm). Föregående år har jag legat strax under 5000kvh på VP...dvs innan jag hade byggt till mina 140kvm och byggt om värmesystemet. Rätt schysst resultat om jag själv får säga det  ;)
« Senast ändrad: 15 december 2016, 09:37:33 av ElectricMayhem »
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!