0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ofta kombinerar man radiatorer och golvvärme, och då behövs som regel två olika värmekurvor, en för radiatorerna och en för golvvärmen, kurva två kan då styra en shunt som din för att ge rätt temp fram till golvvärmefördelarna.Huruvida din shuntgrupp har en säkerhetsfunktion vet jag inte.Jag är INTE expert på shuntgrupper eller shuntar.
Jag kan tänka mig att backventilen ger lite flödesmotstånd så att den däringa shuntgruppen kanske lyckas få igång lite cirkulation till/från tanken ändå.Men särskilt effektivt blir det inte.
-"OM du skall ha kvar den där shuntgruppen med de funktioner du beskriver måste du sätta in en cirkpump till som matar den."Jepp...det är jag med på.-"Cirkpumpen i shuntgruppen garanterar stabilt flöde och stabil deltaT över golvvärmen."Ja, det är jag också med på, men jag fattar inte vad som garanterar att vattnet inte tas ifrån sekundärsidans retursida (via patronbackventilen istället för från primärsidans tilloppsida i de fall vattnet inte ska shuntas. Jag kan ju få samma flöde och deltaT oavsett var vattnet kommer ifrån.-"Shunten garanterar rätt framledningstemp."Ja, fram till och med primärsidan ja...men sen? Vad garanterar rätt framledningstemp efter sekundärsidans bypass?-"Den primära (som du saknar) cirkpumpen garanterar flöde till/från shuntgruppen."Ja, det är jag med på..-"När vattnet är varmare än värmepumpens börvärde kommer en stor del av vattnet att pumpas bara fram till shunten, och sedan direkt tillbaks till arbetstanken.Ja det är jag med på. Påståendet kommer ialla fall gälla underförutsättning att jag utnyttjar GT4 för aktiv styrning av 3-vägsventilen på primärsidan.