Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Planering av garage  (läst 2668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Planering av garage
« skrivet: 05 augusti 2016, 10:49:35 »
Vi har idag en carport som vi tänkte bomma igen och göra till isolerat garage. Hade vi vetat bättre hade vi förberett med slinga i plattan kopplat till bergvärmepump i huvudbyggnaden, men så är inte gjort. Därför tänker jag mig istället en LLVP.

Idag finns inte den övre väggen av garaget och ingen port. Vi vill ha någon typ av fönster på den övre garageväggen men har ännu inte bestämt om det ska vara två eller ett och vilken storlek. En tanke vi har är att ha ett långsmalt fönster på höjden. Är det en dålig idé på något sätt? Det vore hur som helst trevligt att få in lite dagsljus i garaget. Vi tänker oss 3-glas oavsett.

Sen funderar jag givetvis på vilken LLVP som är lämplig och vart den bör sitta. Tomtgräns går längs med garagets nedre långsida (ungefär 50-80cm till gemensam häck). Allra helst vill jag ha utedelen längst ner till vänster på den nedre väggen. Då är den helt dold för oss. Håller vi den så långt till vänster som möjligt så borde vi störa grannar minst. Kanske med en skärm på dess högra sida för att än mer isolera den från närmsta granne. Vart innedelen bör sitta har jag ingen aning om. Vi tänker oss slå upp ett hål mellan garage och förråd (närmst nuvarande förrådsdörr). Idag värms det isolerade förrådet upp till 10°C med ett 2kW element. Jag hade gärna sett att LLVP kan värma upp båda delar men vet inte om jag behöver hjälpa till med luftcirkulation?

I garaget vill jag hålla ~10°C med möjlighet att boosta upp till 18-20°C när jag vill vara ute och pyssla. Kan jag slå på extravärme utan att behöva gå ut i garaget är det ett plus. Vi kommer ha en bil i garaget och den kommer stå så långt upp mot övre långsidan som möjligt. Bilen används inte dagligen och jag kommer inte att mecka bil öht i garaget. Behöver jag ha en avfuktare som jag läst om här på forumet?

Så, saker jag är osäker kring:
  • Vad bör jag tänka pÃ¥ kring fönster? Är det dumt att ha ett okonventionellt smalt/högt fönster i ett garage?
  • Är det lämpligt att sätta utedelen nere till vänster pÃ¥ lÃ¥ngsidan?
  • Vart bör jag isÃ¥fall placera innedelen?
  • Kan jag räkna med att LLVP kan sköta förrÃ¥dsdelen med?
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2452
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Planering av garage
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2016, 10:12:31 »
Gör som du beskriver, kommer troligen funger hur bra som helst, sätt innedelen där det är enklast, minst ivägen.
Hålets storlek till förådet kommer att styra tempen där.

Storlek på pump avgörs av din utetemp och klimatzon i stort.
Issoleringen i plattan golvet är helt avgörande.
Skall du öka tempen från 10 grader snabbt dvs inom ett dygn krävs en betydligt större pump

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Planering av garage
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2016, 15:50:32 »
Isolering i plattan vet jag faktiskt inget om, men det borde jag kunna ta reda på.

Vill helst ha en liten pump för att hålla kostnader och ljudnivå nere. Kan man säga något om hur lång tid jag får räkna med för att höja från 10°C till 20°C vid 0° utomhus? Skulle den tiden avsevärt sjunka om jag satte in ett par elelement för att hjälpa till vid dessa tillfällen?
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2452
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Planering av garage
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2016, 20:45:31 »
Allt hänger på isoleringen och vilken effekt pumpen har vid noll.

Luften blir rätt snabbt varm men allt i garage samt väggar och inte minst plattan fungerar som kylelement. Beroende på massan och materialet kan det ta dagar innan allt håller 20C

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Planering av garage
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2016, 20:53:27 »
Jag är ju mest ute efter att få en behaglig arbetstemperatur. T.ex. om jag ska brygga öl, vilket kan ta flera timmar. Att plattan ska bli 20°C känns inte så superintressant. Man får väl ha varma skor på sig tänker jag.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Planering av garage
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2016, 14:39:58 »
Varför behöver man ha "inomhus" temperatur för att vara ute i garaget och dona?
Såvida man nu inte gör något väldigt stillasittande eller vill gå i shorts så räcker det ju gott med 10-15 grader.

Sen så är det väl lite baklänges att snåla när man köper pumpen för att det ska vara billigt och sen få betala mer på elräkningen.

En bättre/större pump kostar egentligen väldigt lite extra men ger mycket större flexibilitet och oftast lägre driftskostnad
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Planering av garage
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2016, 11:06:14 »
Varför behöver man ha "inomhus" temperatur för att vara ute i garaget och dona?
Såvida man nu inte gör något väldigt stillasittande eller vill gå i shorts så räcker det ju gott med 10-15 grader.

Sen så är det väl lite baklänges att snåla när man köper pumpen för att det ska vara billigt och sen få betala mer på elräkningen.

En bättre/större pump kostar egentligen väldigt lite extra men ger mycket större flexibilitet och oftast lägre driftskostnad
Ja, det är oftast rätt stillasittande/ståendes aktiviteter. Mestadels pillandes med svagströmselektronik och dyl. Jag tänker att det är rätt oskönt att göra det i 10°C i ett par timmar. Men visst, man kanske inte behöver skjuta upp det till 20° för den sakens skull.
Självklart vill jag köpa en tillräckligt stor värmepump. Men inte större än vad som är nödvändigt. Speciellt inte om där följer en högre utvändig ljudvolym eftersom pumpen ämnar stå nära en granne.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Planering av garage
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2016, 13:26:19 »
Om det skulle bli ett problem med placeringen av utedelen. Hur svårt är det att flytta den 1-2 meter (runt en husknut), om man tar hjälp av en kyltekniker? Är det smart att på något sätt "förbereda" för en annan placering nu medans garagets väggar fortfarande är öppna och oisolerade?
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!