Vi har idag en carport som vi tänkte bomma igen och göra till isolerat garage. Hade vi vetat bättre hade vi förberett med slinga i plattan kopplat till bergvärmepump i huvudbyggnaden, men så är inte gjort. Därför tänker jag mig istället en LLVP.
Idag finns inte den övre väggen av garaget och ingen port. Vi vill ha någon typ av fönster på den övre garageväggen men har ännu inte bestämt om det ska vara två eller ett och vilken storlek. En tanke vi har är att ha ett långsmalt fönster på höjden. Är det en dålig idé på något sätt? Det vore hur som helst trevligt att få in lite dagsljus i garaget. Vi tänker oss 3-glas oavsett.
Sen funderar jag givetvis på vilken LLVP som är lämplig och vart den bör sitta. Tomtgräns går längs med garagets nedre långsida (ungefär 50-80cm till gemensam häck). Allra helst vill jag ha utedelen längst ner till vänster på den nedre väggen. Då är den helt dold för oss. Håller vi den så långt till vänster som möjligt så borde vi störa grannar minst. Kanske med en skärm på dess högra sida för att än mer isolera den från närmsta granne. Vart innedelen bör sitta har jag ingen aning om. Vi tänker oss slå upp ett hål mellan garage och förråd (närmst nuvarande förrådsdörr). Idag värms det isolerade förrådet upp till 10°C med ett 2kW element. Jag hade gärna sett att LLVP kan värma upp båda delar men vet inte om jag behöver hjälpa till med luftcirkulation?
I garaget vill jag hålla ~10°C med möjlighet att boosta upp till 18-20°C när jag vill vara ute och pyssla. Kan jag slå på extravärme utan att behöva gå ut i garaget är det ett plus. Vi kommer ha en bil i garaget och den kommer stå så långt upp mot övre långsidan som möjligt. Bilen används inte dagligen och jag kommer inte att mecka bil öht i garaget. Behöver jag ha en avfuktare som jag läst om här på forumet?
Så, saker jag är osäker kring:
- Vad bör jag tänka på kring fönster? Är det dumt att ha ett okonventionellt smalt/högt fönster i ett garage?
- Är det lämpligt att sätta utedelen nere till vänster på långsidan?
- Vart bör jag isåfall placera innedelen?
- Kan jag räkna med att LLVP kan sköta förrådsdelen med?