0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men ska man docka på solpaneler eller vedpanna så krävs en tank emellan + laddomat.
Hur styrningen ska utformas beror väl på hur vedpannan funkar. En laddomat är väl tänkt att styra mellan en vedpanna och en tank? I mitt fall används CTCs solstyrning för att dels styra hur vedpannan i köket värmer slavtanken och dels hur vatten från slavtanken pytsas över till EcoEl. Det funkar skitbra, och enkelt.
Hej , Fel av mig det är nog inte solslingan jag vill docka på min pelletspanna på , däremot de 2 anslutningar på tanken för extern inkoppling en är längre ner i tanken och en ungefär i mitten på ecoel ,frågan är ska returen från pelletspannan anslutas till den undre anslutningen och framledningen till den övre eller tvärt om Mvh Kostas
Hej Inkopplat enligt Carl N beskrivning och testade att låta ECOEL även cirkulera vattnat till pelletspannan och då får jag upp temperaturen på pelletspannan till ca 45 grader men hjälp av att enbart ecoel och ecoair ( dvs pelletsbrännaren är avstäng) stort tack för all hjälp , har ett annat skumt fel som jag inte förstå ,mitt tryck i systemet ökar under dagen från 0,5 bar till 1,5 bar och då öppnar säkerhetsventilen och släpper ut övertrycket ,detta sker trots att radiatorpumpen just nu är från i och med sommardrift,har kollat trycket i mitt 18L expansionskärl och jag har 0,5 bar i gummiballongen , pyser jag på "däcksventilen" så kommer det luft ur exp kärlet , har försökt lufta allt men trycket går upp till 1,5 bar igen (det sker inte direkt det tar ca 4-5 timmar för trycket att gå från 0,5 till 1.5 och sedan öppnas säkerhetsventilen och släpper ut och pannan stannar på ca 1.5 bar Några tips vad som kan orsaka detta ??Mvh Kostas