Hej
Ny på detta eminenta forum och här kommer min första post
. Har sökt på forumet, men inte hittat svaren på mina frågor.
Vi (sambon och jag) håller på att renovera i källaren. I samband med detta tänker jag byta ut de gamla järnrören som hänger i taket och dra prisolrör i bjälklaget inkopplade till en ny fördelning (i stjärnnät). Bytet kommer att ta lång tid då vi även ska riva altan, uterum och dränera + ny puts på alla väggar och nya avloppsrör. Det var lite kort om bakgrunden. Nu till frågorna. Hur gör jag för att kunna koppla om alla rör men ändå ha varmvatten? Efter att ha läst den eminenta förklaringen till hur CTC Ecoel (fungerar så förstår jag att jag inte kan tömma pannan och ändå ha varmvatten (har jag tolkat det rätt?).
Är det fullt tillräckligt att stänga kulventilen i returen från värmeslingan och ventilen i cirkulationspumpens unionkoppling?
Samt sätta önskad temperatur till 5 grader?
Finns det någon risk att cirkulationspumpen tar skada av detta?
Detta innebär att pumpen kommer att motioneras någon gång i veckan?
När jag har tömt radiatorerna kommer dessa stå med (lite) vatten i sig under en månad kanske innan jag får i gång systemet igen. Jag kan tänka mig att det börjar rosta?
Tacksam för svar!
/Andreas
PS - har säkert glömt massor med nödvändig information men fråga så försöker jag svara efter bästa förmåga