0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Centralt placerad rumsgivare behövs inte, den krånglar bara till det hela" (Gammalt djungelordspråk)
Ja, som jag skrivit många gånger så skulle jag kanske agera precis som er om jag vore installatör.Det är ju i alla fall bra att vi är eniga om att många av de som kommer hit kan få bra hjälp utan att installera tank.Har man ett "dåligt" system som krånglat mycket men börjar gå bra efter några enkla råd (Öppna termostaterna samt justera kurva och parallellförskjutning) men vägrar köra anläggningen utan att termostaterna skall få strypa bort flöde så är det nog även till intresserade användare ett bra råd att sätta in en tank.
dina teorier om 30 starter om dagen och 15 års livstid får man nog ta med en grävskopa salt , dem kyltekniker jag jobbar säger annorlunda, Det är sthlms 2 duktigaste , dem kompressorer dom byter och det är massor är inte på 15 år gamla värmepumpar, jag blir ofta rådmässigt inblandad då dem också lärt sig att man byter inte bara man tar reda på orsaken till haveriet ,, Vad är felen ? förstora värmepumpar mot vad distributionen klarar , och då är standard lösningen framme , Hystersen uppställd 15-18° intergralet nerställt till allt möjligt , flödet uppställt så det dånar i rören och det finns ingen chans till avkylning ,
förstora värmepumpar mot vad distributionen klarar , och då är standard lösningen framme , Hystersen uppställd 15-18° intergralet nerställt till allt möjligt , flödet uppställt så det dånar i rören och det finns ingen chans till avkylning ,
Vart har jag tex skrivit detta påstående ? du beskriver Några av er verkar ju förutsätta att kurva, parallell och grundflödesjustering "Självklart är korrekt om en installatör varit på plats" och då återstår bara möjligheten med tank för att ytterligare förbättra situationen, och riktigt så ser ju inte verkligheten ut, tvärt om, som regel får man väl säga att väldigt lite (eller inget) jobb har lagts ned på vare sig grundflöden, kurvlutning eller parallellförskjutning när installatören lämnar byggnaden.I vart fall om man får tro vad som skrivs av de som säker hjälp i forumetSen va fan ställa grundflöden ,,,,, du är ingen direkt förespråkare av en flödesdokumenterande ventil någonstans !Jag ställer Alltid kurvan! Det gör mina kollegor med Du måste se skillnad på Hantverkare inom VVS eller någon påhoppare som kan dra en koppling tät ,
Du måste se skillnad på Hantverkare inom VVS eller någon påhoppare som kan dra en koppling tät