0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att köra ut värmt vatten med cirkpump från pannan är ju att elda för kråkorna.
Min far är en inbiten ved-eldare som inte kan tänka sig att skiljas från sin kombipanna från 60-talet. Dock så börjar åren ta ut sin rätt och han har erkänt att de skulle vara skönt att kunna elda lite mindre. Så nu letar jag efter något enkelt system till honom.Förutsättningarna är: Hus byggt på 30-talet. ca 120 kvm 2 plan + källare, Massiva träväggar men inte mycket isolering att tala om. Lågtemp-system med rejäla radiatorer. Cirkulationspumpen har inte fungerat på 20 år men det funkar fint ändå. Inget tryckkärl, och som jag förstått det; enbart ett rör på vinden som leder vatten ut på utsidan huset om nivån är för hög i radiatorkretsen. En kombi-panna för olja/ved med inbyggd tappvattenberedning. Manuell shunt.Jag vill hitta ett system som vi enkelt kan koppla in tillsammans med en genomgång av radiatorkretsen (dvs, tryckkärl och en ny cirk.pump). Sedan skall systemet funka utan eldning på sommaren, och tillsammans med eldning på vintern. Enkelheten är överordnat maximal COP. Och slutgiltigen gärna begagnat. Har kollat på en begagnad CTC ecoair 115 men den är lite för stor för huset, och lite väl lågt COP vad jag kan se. Vilka liknande system finns för lite mindre hus?Antar att att en VVB behövs på sommaren om tappvattnet skall värmas via pannan. Alternativt en lite större vvb som sköter varmvattnet helt på sommaren, går inte så mycket varmt vatten med två i hushållet.
Detta kan ju dock vara intressant. Någon som vet något om dessa maskiner? Tror det är rätt maskiner på bild 2 och 3https://www.netauktion.se/auction/product/luftvatten-varmepumpspaket-11kw-11/
Det rör sig om Amitimes värmepumpar, den på den undre bilden är brandad som EnergySave. Är en helt ok kinapump, i synnerhet om du får den till ett fördelaktigt pris. Har själv en likadan 11kW. Nåt effektmonster vid sträng kyla är det ju inte och gränssnittet för styrningen är inget att hurra för men tycker själv att den i övrigt gör ett bra jobb vad gäller att producera värme. Värmer 145m2 i SKärgårdshavet, gick väl ca 30h 3kW tillskott under förra vintern, i praktiken under 2 dagar då tempen gick under -23C.Den har snabbkopplingar så kan i praktiken installeras utan kylmontör, lagligt är det givetvis inte om man gör det som lekman.
Vad är det verkliga priset för den här ungefär? För det priset som står som normalt på auktionssidan så får man ju en Mitsubishi med tank.