Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fixa grundmur och krypgrund  (läst 6001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Fixa grundmur och krypgrund
« skrivet: 02 juni 2016, 13:33:11 »
Jag har ju köpt ett nytt hus och det är i behov av diverse renovering och ombyggnad. Det är ganska mycket att göra och jag kommer att ventilera en massa frågor och idéer. Jag tänkte börja med lite funderingar kring grunden och sen jobba mig uppåt...
Jag kommer att behöva åtgärda grunden av två anledningar. Dels behöver själva grundmuren bättras och riktas och dels behöver jag öka på utrymmet mellan marken och trossbotten. När jag ändå håller på så skall jag även förbättra isoleringen i själva golvet.

1) Grundmuren.
Grunden är murad med huggen natursten. På grund av ålder, väder och vind så finns det inte så mycket murbruk kvar mellan stenarna, så några stenar har ramlat ner och muren har kroknat lite på några ställen. Det är inga större sättningar, så det räcker att rikta upp det värsta och förstärka muren på nåt bra sätt.
Planen är att förstärka grunden på insidan genom att mura med lecablock några cm från befintlig mur och fylla mellanrummet med betong. Kanske sticka in några U-formade armeringsstål mellan befintliga stenar lite här och där...

Nån som har några synpunkter på den lösningen?

Det hade säkert varit enklare rent tekniskt att bygga en form ca 10cm från grunden och bara fylla med betong och armering, men det skulle dels bli mycket dyrare och dels kräva att jag fixade hela muren på en gång.


2) Krypgrunden
Jag vet att detta är en väldigt svår fråga och beroende på vem man frågar så kan man få i princip helt motsatta svar... Min Plan är att gräva ut så att det är ca 70cm upp till blindbotten, lägga på ett lager tvättat grus och täcka med plast. Befintlig ventilation bestående av 10x10cm ventiler ca var fjärde meter blir kvar.
En del tycker att man skall ventilera lite, andra mycket och en del inget alls. Det är svårt att veta hur bättre golvisolering påverkar klimatet i krypgrunden. Det är inga direkta problem just nu, men å andra sidan har byggnaden mestadels stått kallställd och oanvänd vintertid. Jag vet inte hur det påverkar egentligen. Största fuktbelastningen är ju under sensommaren när det är mycket vattenånga i luften och i princip alltid kallare i grunden än utanför...


3) Golvisolering
Eftersom jag kommer att behöva riva upp hela golvet så är det ju lika bra att fixa det på en gång. Jag tänkte byta befintligt sågspån mot vanlig mineralull, ca 20cm. Skall man ha diffusionsspärr eller inte? Skall jag sänka blindbotten för att få plats med mer isolering, eller räcker 20cm eftersom värmen stiger uppåt och utrymmet under inte blir så kallt på vintern? Man kanske skall limma cellplast under blindbotten för att få diffusionstätt, slippa direktkontakt mellan luften och organiskt material och samtidigt få lite ytterligare isolering?
Vad tycker ni? Göra på enklaste sätt och hoppas på det bästa?

 wave
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2016, 14:37:37 »
Jag tror, men vet ingen som provat, att det bästa vore att avtäcka marken under, sen in med tvättad sand, ett lager plast, och sedan ett lager tvättad sand igen.
Gör små hål på lågpunkter av plasten där eventuellt vatten som letar sig in kan rinna ned i marken.
Tvättad singel kommer med säkerhet göra att plasten går sönder när du rör dig där nere och inspekterar, och "jordlukt" tror jag man kan få även om man lägger ett lager singel ovanpå mark som innehåller organiska material.
Säkraste sättet att undvika jordlukt torde vara att vara maniskt noga när man gör den nya trossbotten, se till att den blir helt tät, om inte diffusionstät så i alla fall så att du inte kan få något drag från krypgrunden och upp i huset.
Har inte så mycket tid just nu, men bollar gärna lite ideer med dig om detta framöver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2016, 15:04:27 »
Jo, just täckningen av marken är väl den enklaste biten...
Jag kommer även att installera mekanisk ventilation, så det kanske är viktigare än jag har trott att lägga lite energi på att få det hyfsat lufttätt? Att limma cellplast under trossbotten med limmade skarvar kanske inte är sån dum idé?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2016, 15:46:50 »
Jag skulle i så fall välja markskiva med tät struktur. Jag satte själv frigolit som trossbotten i min utbyggnad av snålhet, ångrar mig nu, inte för att det verkar vara några problem, men för att det känns lite klenare.
Och inte lika tätt som en markskiva.
En sak som någon sagt åt mig senare är att det skulle kunna vara sämre om man har problem med råttor i krypgrunden, de kan väl lätt äta sig in i frigoliten...
Jag har inte märkt några problem, men det är i alla fall en tanke.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2016, 16:05:31 »
Jag har tänkt använda kapillärbrytande och spontade skivor, 50mm tjocka. Man spikar dom mot golvreglarna och limmar skarvarna med antingen nåt speciallim eller med fogskum. Då borde det bli helt lufttätt och allt organiskt material skyddas mot fukt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2016, 18:14:11 »
Ingen bild pÃ¥ värmepumpen i mäklarens annons pÃ¥ ditt nuvarande hus, ska du ta med den till ditt nya hus  Sc:,h
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #6 skrivet: 02 juni 2016, 19:13:38 »
Ja,  jag tänkte försöka smyga med den...  a:gl
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #7 skrivet: 02 juni 2016, 19:25:33 »
Jag har tänkt använda kapillärbrytande och spontade skivor, 50mm tjocka. Man spikar dom mot golvreglarna och limmar skarvarna med antingen nåt speciallim eller med fogskum. Då borde det bli helt lufttätt och allt organiskt material skyddas mot fukt.

Jag tror cellplastskivor monterade som blindbotten under golvreglar blir en mycket lyckad lösning  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #8 skrivet: 02 juni 2016, 20:26:09 »
Tror du 50mm xps ensam klarar av belastningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #9 skrivet: 02 juni 2016, 21:25:19 »
Jag skulle inte lita på det, gammalt hus(?) har knappast 600mm cc så en plyfa att fästa cellplasten i skulle jag välja, då behöver du inte vara rädd för att trampa igenom när du isolerar och bygger vidare uppåt.

Har själv fundering på att komplettera mitt golvvärmebjälklag i tillbygget med cellplast som du men är tveksam till det mest med tanke på brandfara, kommer att köra in flakmoppen där under, jo det är per definition en krypgrund även om takhöjden är 1,7m!
« Senast ändrad: 02 juni 2016, 22:34:45 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #10 skrivet: 02 juni 2016, 22:01:33 »
Tror du 50mm xps ensam klarar av belastningen?

Absolut, det som avgör är främst antalet fästpunkter och hur de är utförda.

Både vanliga stenullsskivor och eps brukar sitta bra om infästningarna är okej.

I GDS nr 8 2010 finns ett fint litet reportage, tror det finns flera tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #11 skrivet: 03 juni 2016, 05:59:55 »
Jag har bara 50 mm billig vit frigolit som trossbotten, den håller självklart inte att gå på, men den håller för isoleringen.
Limmade/tätade med latexfog och fogskum.
Använde plastbrickor relativt tätt för infästningen underifrån innan jag isolerade och skruvade spånskivan uppifrån:
http://www.sto.se/sv/produkter_system/produkter/produkt_161212817.html


Då frigoliten troligen andas rätt skapligt så var jag mycket noga med att limma/täta golvspånskivorna åt alla håll, det finns ingen möjlighet för något drag upp från krypgrunden till bostadsytan via det skiktet.

Vi har dessutom en avfuktare som avfuktar krypgrunden, den sköter också en kontrollerad ventilation (30 m3/h) som säkerställer att eventuella dofter från jordbakterier och mögel under plasten inte koncentreras i sådan omfattning att det ska bli några problem även om en mindre mängd luft hittar upp i bostadsutrymmet.

Självdrag via gluggventiler ÄR ingen bra lösning, om du har en blåsig dag under rötmånaden kommer det att drypa av fukt på ytor (inte på cellplasten, men kantbalken och andra tyngre ytor) som är kallare än den luft som kommer in.
Fukten söker sig ned under plasten och ned i jorden under singlet, finns där organiskt material så lär det bli mögel, som i sin tur luktar.
En helt igenom luktfri krypgrund tror jag är mycket ovanlig och det är därifrån min teori om att först lägga plast, och sedan ett lager med tvättad sand ovanpå, det säkerställer att det inte finns syre nog för mögel att växa under plasten.
Med bara plast på toppen kommer det in tillräckligt med syre för att organisk nedbrytning och mögel skall kunna ske.

Det är i alla fall min bestämda uppfattning.
Jag kan i alla fall tydligt se att det under vissa tider av säsongen finns mögelhärdar i marken under den byggplast jag täckt med.
Lukten från möglet stoppas inte av byggplasten, den är inte tillräckligt diffusionstät för det.

Alltså, antingen 100% icke-organiskt material i "marken" (då behövs vare sig ventilation eller avfuktning), eller minutiös tätning av trossbotten i kombination med avfuktning och kontrollerad ventilation.

Så här ser fuktbelastningen ut på vår krypgrund det senaste året, avfuktaren startar på ca 70% fukthalt.
Som du ser finns avfuktningsbehov i princip hela maj, juni, juli, augusti och september, detta trots att vi bor på en sandhed med (påstått) 16 meter sand under huset.


Ett lager singel ovan på mark som innehåller organiskt material gör att man inte SER eventuellt mögel under plasten, men jag personligen är säker på att en decimeter singel vare sig gör till eller från när det verkligen gäller OM det möglar eller växer jordbakterier under plasten.
« Senast ändrad: 03 juni 2016, 06:21:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #12 skrivet: 03 juni 2016, 08:05:52 »
Plasten måste kompletteras med ett kapillärbrytande skikt av tvättad sand/grus. Det har jag med i planen
XPS-cellplast borde väl vara tillräckligt tät för att inte 'andas'? Är man noggrann med att limma alla skarvar och glipor så borde det vara tillräckligt lufttätt för att inte lukt skall leta sig upp i bostaden? Normalt sätt använder man ju vindpapp, och den är ju inte helt lufttät...
Iofs är det kanske svårt att få till det helt tätt vid kantbalkar och andra 'hinder', så man kanske skall lägga nåt ytterligare tätskikt under isoleringen i de fack som ligger närmast såna ställen?
Själva övergolvet är/blir mestadels vanligt spontat trägolv, så det är inte särskilt tätt i sig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #13 skrivet: 03 juni 2016, 08:26:00 »
Har ingen aning om hur diffusionstätt XPS är, men den mesta "plasten" är ju inte diffusionstät helt och hållet, inte ens PEX.
Viktigast är väl att undvika drag, och det gör du ju med XPS.
Lukter är dock värre att undvika.
Finnfoam verkar i alla fall ha diffusionstät XPS: http://www.finnfoam.se/anvandningsomraden/bottenbjalklag/bottenbjalklag-pa-mark/
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fixa grundmur och krypgrund
« Svar #14 skrivet: 03 juni 2016, 11:07:47 »
Ingen som har några synpunkter på punkt 1?
Jag räknade lite på det... Om jag gjuter en 80cm hög och 10cm bred mur så går det 7m3 betong (84 meter omkrets på huset). Eftersom jag omöjligen kommer att kunna göra allt på en gång, så blir det inte ekonomiskt försvarbart att ta dit en betongbil med ett par kubik varje gång och jag är inte så sugen på att blanda 7 kubik en säck i taget i en vanlig blandare.
Det verkar alltså som att det är betydlig enklare rent logistiskt att bygga en lecamur mor den befintliga grunden istället. Eftersom husets tyngd fortfarande tas upp av den befintliga muren så borde det inte vara särskilt höga krav på hållfastheten på den nya. Den skall ju mer eller mindre bara hålla den gamla grunden på plats i sidled.
« Senast ändrad: 03 juni 2016, 11:09:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!