Jag är nog fel person att svara på dina frågor gällande hyresrätter och bostadsrätter då vi sällan installerar på dessa och när vi gjort det har kunden redan erfordliga tillstånd.
Dom kommuner som har anmälningsplikt för luft/luft värmepumpar hjälper vad jag hört kunden med detta.
Grannen kan begära ljudmätning vid sin tomtgräns om han/hon anser att det stör, tror det är miljö och hälsa på kommunen som gör dessa.
Överskrider man värdena måste man ordna någon form av bullerskydd eller i värsta fall flytta utedelen.
Viktigt att montören påpekar sådant som eventuellt kan bli problem vare sig det gäller ljud eller all is som bildas vid utedelen vintertid.
Dom som borrar för bergvärme tror jag ordnar alla tillstånd åt kunden
När det gäller mer kommersiella anläggningar som då ofta är större aggregat så får man hjälp av tillverkaren/distributören att tillhandahålla dom uppgifter och eventuella handlingar som köparen kräver.
Kanske inte gäller alla tillverkare/distributörer!!
Det finns säkert flera på forumet som har bra koll på hyres/bostadsrätter och övrig kommersiell installation som kan ge dig all info du behöver.
Däremot får du nog starta en nytt ämne om detta för att inte förstöra för trådskaparen