Hej forumet,
Jag har ju skrivit här till och från och ställt en massa frågor. Nu är första riktigt varma dagen sen installationen av frikyla, och hittils funkar allt kanon! Skriver bara för att dela med mig lite praktisk erfarenhet.
Min anläggning består av 3st Kinnan Veneto fläktkonvektorer (två CRC54 i sovrummen, och en CRC84 i vardagsrummet), en Grundfos Alpha-2 65W cirkpump, samt tempsensorer i rummen och på frånloppet från fläktkonvektorelementen. Detta är inkopplat i en villa på 180 kvm och 200 meter djupt bergvärmehål.
Regleringen går till så att en termostat fastställer ett börvärde på temperaturen på kylelementen, sen har jag motorventiler vid varje konvektor som öppnar och stänger cirkulationen av köldbärare för att hålla kylelementen vid rätt temperatur.
Just nu är det 22 grader ute, solen skiner, och alla mina termostater är ställda på 22 grader. Fråntemperaturen är ca 14 grader på alla konvektorerna, och de går allihop på fläktläge 2 (av 3). Cirkpumpen håller ett flöde på ca 1500l/h, tryckfallet är 45kPa och motoreffekten är 50W.
Temperaturerna är 22.1, 21.9 och 21.8 (så regleringen är inte perfekt, men rätt bra). Temperaturen från borrhålet är 7.2 grader C, och uppskattad total kyleffekt ca 5kW.
Kan tillägga att jag blivit HELT nöjd med hur det fungerar.
Återstår att se hur det presterar riktigt varma dagar, och i slutet av sommaren då hålet blivit varmare.