Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderar pÃ¥ CTC GSi-12 + LK i plattan  (läst 1813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Funderar på CTC GSi-12 + LK i plattan
« skrivet: 21 maj 2016, 12:16:14 »
Ska bygga nytt 1 planshus på 162,4 invändiga kvm med ingjuten golvvärme i plattan. Byggytan på grundet är 185kvm och huset är ett spegelvänt Lindö från A-hus. Kommer även att ha en FTX-anläggning HERU 130 på vinden för till-och frånluft.

Har lite amatörfunderingar och har kikat runt lite i forumet och då jag inte kan detta alls vill jag ändå försöka förstå då man som byggherre har sina ansvar samt hänga med lite själv och försöka ha koll så mycket man kan.

En del skriver att ni kör med fulla öppna spjäll på golvvärmen och sen reglerar ni detta med bergvärmepumpen?
Är inte det LK:s uppgift med deras ställdon som justerar detta bäst eller kör man heller med bergvärmepumpen, smaksak eller?
Hur gör man om man har just LK:s ställdon ihop med en bergvärmepump, hur kopplas/regleras det bäst?
Hur fungerar det i badrummen, tvättstuga och i köket(där vi skall ha klinkergolv) på sommaren när man "slår av golvvärmen" eller gör man inte det? Har hört att somliga installerar elgolvärme oxå?!
Skall man ha en slinga för varje rum eller styr man flera slingor samtidigt?
Skulle även vilja ha frikyla men det kanske är bättre att ta det i ventilationen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på CTC GSi-12 + LK i plattan
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2016, 15:30:08 »
Enligt byggnormen BBR skall man i nyinstallation ha zonstyrd temperaturreglering, huruvida det räcker med en centralt placerad rumsgivare är jag lite osäker på, kanske behöver du installera termostater bara för att uppfylla kraven. (Fråga myndigheten hur fritt det kan tolkas)
Men rent allmänt så finns det egentligen inget större behov av att reglera på rumsnivå, speciellt inte ingjuten golvvärme som är så pass trög.
Risken är stor att du får varmt när du vill ha kallare, och kallare när du vill ha varmare just p.a. trögheten.
Exempelvis på våren när solen skiner, om då termostaten stänger så tar det x antal timmar innan plattan kylts ned helt, och då försvinner solen, och det blir kallt inne, och sedan tar det ett bra tag innan du värmer upp plattan igen så att rummet börjar värmas upp.
Jag tror att det är rätt många som har ingjuten golvvärme i moderna välisolerade hus som vädrar rätt ofta under soliga vårdagar, och det är ju rätt skönt att vädra. tummenupp

En modern värmepump som justeras in korrekt håller annars temperaturen på en nivå som ligger väldigt nära den önskade, tror inte att termostater gör speciellt mycket för komforten, och det är ju rätt dyrt.

Det jag skulle göra om jag byggde nytt vore att sätta in en fördelare som går utrusta med termostater, om jag vid ett senare tillfälle skulle vilja göra det, prova köra en vinter och se hur jag upplevde det.

När det gäller regleringen av flödet så skall du strypa in slingorna enligt LK:s protokoll, de gör ju en beräkning på hur det skall strypas, sedan låter du värmepumpen sköta regleringen.
På en invertervärmepump skulle jag sätta in en bypassledning och en extern cirkpump för att garantera korrekta flöden både över värmepumpens värmeväxlare och i golvvärmekretsen oberoende av värmepumpens uteffekt.

Vill du absolut köra golvvärme på sommaren så kanske du behöver komplettera med en volymtank på 100 liter för att inte få så många start och stopp på värmepumpen (min uteffekt är väl ca 2 kW) sommartid.

Vi har haft klinker på vår toalett, men vi satte in plastmatta för några år sedan, mycket skönare att gå på oavsett årstid, och inte lika känsligt för skador p.g.a. tappade saker, eller att huset rör sig. Jag skulle nog undvika klinker på golven även om jag byggde nytt på platta.
Skönt att slippa de skitiga fogarna också.
De första Ã¥ren körde vi golvvärmen pÃ¥ klinkergolvet (elslinga) men efter nÃ¥gra Ã¥r stängde jag av "pÃ¥ prov" och det gick rätt bra ändÃ¥, visst klagade vissa delar av familjen, men inte sÃ¥ att det ledde till allvarliga konflikter.  ;)

Frikylan passar nog bäst i ventilationen, eller om du vill ha högre effekt, med en eller några vägghängda fläktkonventorer.
« Senast ändrad: 21 maj 2016, 15:33:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!