Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vi torkar tvätt med vÃ¥r luft/luft  (läst 4565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
Vi torkar tvätt med vår luft/luft
« skrivet: 15 januari 2006, 20:40:53 »
Platsar väl i avdelningen "kuriosa" eller "onödigt vetande".  ;D ;D

Vi har pytteliten tvättstuga, sÃ¥ vi brukar hänga tvätten pÃ¥ trappstegen i trappan. Innedelen blÃ¥ser mellan trappstegen. Tvätten torkar pÃ¥ en "grisblink".  :D

Den relativa luftfuktigheten håller sig mellan 40 och 55 %.

En annan grej som händer är att vi får mindre torkglipor i träparketten och jag får mindre problem med vinterhosta.

MVH/Gano




Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Vi torkar tvätt med vår luft/luft
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2006, 22:27:36 »
Samma här ,grymt effektivt.Har funderat pÃ¥ att fixa en utdragbar klädhängarställning pÃ¥ väggen,men det kanske ser dumt ut i köket.   ::)
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vi torkar tvätt med vår luft/luft
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2006, 13:25:56 »
Samma här, rullar ut en klädställning med tvätt innan läggdags, snustorrt på morgonen... ;D
Nu är det bara att se till att torktumlaren "går sönder"...satans elbov är vad den är.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Vi torkar tvätt med vår luft/luft
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2006, 14:49:03 »
Hmmm...........................

Samma här, Vi hänger stickat och annat som inte går att torktumla i trappan!
 

Mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Vi torkar tvätt med vår luft/luft
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2006, 22:55:06 »
Ja det är samma här! Den portabla torkställningen är lite ivägen mitt i hallen men som sagt det torkar i ett nafs!                                        Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vi torkar tvätt med vår luft/luft
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2006, 23:14:39 »
Samma här, rullar ut en klädställning med tvätt innan läggdags, snustorrt på morgonen... ;D
Nu är det bara att se till att torktumlaren "går sönder"...satans elbov är vad den är.

Själv slängde jag ut vårt torkskåp, skyllde på dålig plats. Motivet var dock elförbrukningen, skiten gick ju JÄMT. Tanten är väl snäll, men hon vet inte hur en elräkning ser ut.

MVH/Gano

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Vi torkar tvätt med vår luft/luft
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2006, 23:47:39 »
Hej
Jag tog och lånade ut min enkla luftavfuktare till min kompis så han kunde prova att torka tvätt med den, han ställde den i ett torkskåp som var öppet nertill och upptill.
Efter nån månad köpte han en egen.
Testa med att låna en om ni inte har en egen, kompisen säger att det fungerar mycket bra.

Messer

Utloggad hlj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vi torkar tvätt med vår luft/luft
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2006, 07:46:04 »
Hade problem med att torktumlaren gick i 4 timmar innan tvätten var torr.. inge kul alls så jag tänkte köpa en ny men hade precis köpt en billig avfuktare på ÖoB för att torka veden så jag testade en gång när torktumlaren skulle köras att ha den på hela tiden i tvättstugan och tvätten var torr på strax under 2 timmar!! Efter det så lånade jag farsans avfuktare så nu har vi en i tvättstugan o en i vedförrådet..Fungerar kanon måste jag säga ;-)
HE12DKE-SPK inst nov -05. Souterängvilla på tot yta 230 kvadrat. Tidigare förbrukning ca 30 000 kwh/år.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Vi torkar tvätt med vår luft/luft
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2006, 23:23:08 »
Jag tror att lämpligheten i att torka tvätt med sin L/L beror på vad man har för typisk luftfuktighet vintertid. Här i vår kåk (Småland) så står hygrometern nu på 40% inomhus, något högre i källaren. Det är rätt normalt för oss så här års.

Skulle vi tillföra mer fukt än nödvändigt i luften så skulle vi garanterat få tillbaks dom problem med kondens (på fönster och mot yttertak kallvinden) som vi tidigare åtgärdat med förbättrad ventilation av olika slag. Ventilationen skulle i så fall behöva ökas ytterligare och medföra onödig extra uppvärmningskostnad.

Som nämts av flera, tvätten torkar på ett par timmar med en bra avfuktare så det är perfekt för oss. Sommartid låter jag den gå på sin fuktstyrning för att hålla nere fuktigheten till ca 50-55%, litet trist kanske att bränna en massa el för detta på sommaren men det behövs för komfortens skull och förmodligen även husets.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!