Ett högtemperatursystem behöver framledningstemp på väl över 55 grader för att värma huset när det är kallt, tror man brukar säga att det behöver runt 70 grader.
Medan ett lågtempsystet klarar sig väl under 55 grader vid svin kyla.
Man brukar säga att ett högtemsystem inte lämpar sig för tex en luft/vatten pump, då den har som max temp 55 grader, då utan el tillskott.
Och då försvinner lite av ekonomin i det hela, du har ju en el panna, så du vet ju vad jag menar.
Sen kan man fråga sig om en luft/vatten pump övehuvud taget är ett alternativ för dig, jag skulle tro att du bor för långt norr över.
En luft/vatten pump fungerar som lägst till -10, och där nere är tillskottet inne för jämnan och fixar varmvatten, och läge än -10 stannar pumpen och el tillskottet får klara det hela. Själv bor jag allra längst söder ut i Skåne, och här är sällan kallare än ett par tre minus, oftast runt noll, så här blir det ekonomi i luft/vatten.
Om det överhuvudtaget är vettigt, så tror jag pay-off tiden blir tämligen lång där du bor.
Vad gäller bergvärme, så får du säkert snart något tips här på forumet, finns många här med bergvärme.
Vad gäller värdet på huset.
Husets drft kostnad är en viktig del vid pris sättning, en låg drift kostnad främjar ett högre värde.
Och en värmepump är som regel = lägre drift kostnad.
//-- Ramsmark --