Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gra frÃ¥gor om luft/vatten pump  (läst 1532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Några frågor om luft/vatten pump
« skrivet: 27 april 2016, 10:06:58 »
Hej, Jag och sambon håller på och totalrenoverar hela huset. Huset är en enplans villa på 117 kvm. Vi bor i Uppland. Vi har nu 10 stycken radiatorer.
Vi har vattenburet system som är ihopkopplade till varmvattenberedare som värms med direktverkande el så det känns ganska omodernt och dyrt.
Vi funderat nu på skaffa luft/vatten pump.

Min fråga är vad för värmepump tror ni vi behöver? räcker 8 kw tror ni? Jag är lite sugen på att framtidssäkra för solpaneler vilket system
passar ihop i så fall?
Är man tvungen att ha en Ackumulatortank om man har en solpanel? vi har ganska trångt med utrymme.

Mvh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Några frågor om luft/vatten pump
« Svar #1 skrivet: 27 april 2016, 10:20:32 »
Tänk på att alla värmepumpar trivs bäst med lite lägre framledningstemperaturer än vad som lätt går att få ut ur en elpanna. Så en förutsättning för att det ska fungera bra med en L/V-värmepump är att radiatorerna är så stora i förhållande till husets värmebehov att det går att hålla tillräckligt varmt även under riktigt kalla och blåsiga förhållanden med högst t ex 50 °C på framledningen. Har du koll på hur hög framledningstemperaturen brukar vara när det är som kallast?

Hur är husets status när det gäller isolering, dragighet, kalla golv osv?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Några frågor om luft/vatten pump
« Svar #2 skrivet: 27 april 2016, 16:25:10 »
Vad har ni för årlig elförbrukning, med och utan hushållsel?

Om du med solpaneler menar solvärme (solen värmer vatten) så brukar det vara dålig lönsamhet att investera i det som komplement till luft/vatten (LVVP), eftersom en LVVP är som effektivast sommartid när solvärmen funkar som bäst. Vintertid när det är kallt funkar en LVVP sämre och då har man normalt ingen solvärme alls.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!