Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Luftvattenvärmepump OCH Mark/jordvärmepump tillsammans?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Luftvattenvärmepump OCH Mark/jordvärmepump tillsammans? (läst 2090 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kickassford
Kan värmepumpar
Stad/land: Nordmaling
Antal inlägg: 133
Karma +0/-0
Kön:
kickassford
«
skrivet:
21 april 2016, 13:32:46 »
Citera
Har precis flyttat till ett större hus där det sitter en CTC EcoEl 1550 panna med CTC EcoAir 111 luftvattenvärmepump och två Markus 2500 jordvärmepumpar, men undrar om det är rätt inkopplat?
tanken är att Markus pumparna ska stötta/ta över när EcoAir pumpen inte räcker till vid kyla så Markuspumparna är inkopplade på radiatorkretsreturen. Se bifogad systemskiss..
om jag enbart kör ctc pumpen så stänger jag kulventil #6 samt öppnar #5 fullt, fungerar bra!
om jag kör både ctc pumpen och markus pumparna så måste jag givetvis öppna #6
men
jag kan inte stänga #5 för då verkar cirkulationen stanna av då framledningstempen höjs kraftigt men returen från radiatorkretsen blir kall efter nån timme.
jag måste då strypa #5 till hälften för att det ska lira men det medför ett mkt kraftigt strömmningsljud i rör och radiatorer.
«
Senast ändrad: 21 april 2016, 14:46:23 av kickassford
»
Loggat
Villa 250kvm, golvvärme ÖV, radiatorer NV + 80kvm gästhus med golvvärme via kulvert
Ctc EcoAir 520m + EcoLogic Pro + EcoEl 1550.
Garage 300kvm med 4,5m takhöjd och 4 portar, golvvärme
CTC EcoAir 111 + energicentra lvvp + panasonic llvp
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Luftvattenvärmepump OCH Mark/jordvärmepump tillsammans?
«
Svar #1 skrivet:
21 april 2016, 14:58:41 »
Citera
Motsvarande nr 5 i andra dockningsscheman jag sett består av en backventil. Alltså att Markuspumparna eller dito har en egen cirkulationspump och framledning vid nr 7 samt retur vid nr 6. Då spärrar backventilen flöde av värmebäraren i returriktningen.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
kickassford
Kan värmepumpar
Stad/land: Nordmaling
Antal inlägg: 133
Karma +0/-0
Kön:
kickassford
«
Svar #2 skrivet:
22 april 2016, 09:52:45 »
Citera
Ja det låter logiskt men det sitter ingen cirk.pump i markuspumparna vad jag förstår, bara plattvärmeväxlare.
Det måste då vara ett så stort motstånd genom dessa värmeväxlare att den bromsar flödet på hela radiatorslingan när man stänger ventil #7, men samtidigt borde väl då den självreglerande cirk.pumpen gå upp i strömförbrukning?
Loggat
Villa 250kvm, golvvärme ÖV, radiatorer NV + 80kvm gästhus med golvvärme via kulvert
Ctc EcoAir 520m + EcoLogic Pro + EcoEl 1550.
Garage 300kvm med 4,5m takhöjd och 4 portar, golvvärme
CTC EcoAir 111 + energicentra lvvp + panasonic llvp
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
22 april 2016, 10:58:22 »
Citera
Jag gissar att befintlig cirkulationspump helt enkelt inte räcker till utan det behövs en extra som går igång i slingan tillsammans med Markuspumparna. Så som det brukar se ut vid dockning. (Men jag är ingen expert på installationer).
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 3633
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info