0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mjo, jag har fått en energikalkyl av NIBE, ser ut enligt följande:Föreslaget som nämnts tidigare: 1230-6Nettobehov 25000kWh exkl HHelDrivenergi pump 7272 kWhTs Netto 421kWhEffektbehov 7,9kWÅrsmedeltemp 1,5ºDUT -35ºInnetemp 21ºVBf vid DUT 55ºVBr vid DUT 45ºEnergitäckningsgrad 98%Effekttäckningsgrad 59%ÅrsCOP 3,4VP täcker till ca: -17ºSlanglängd 433mSpecifikt energiuttag 41kWh/mSpecifikt effektuttag 9W/mLambdavärde 2,3W/mKKBin medel -1ºKBdiff 3ºSer trevligt ut!Detta skall alltså ge en besparing om 17315kWh/ÅRVad sägs?
vist, bara du får firman att skriva in i kontraktet att dom står för alla kostnader om kalylen inte håller !vad har du för inomhus temp & vilken temp har dom räknat på ?gissar att du har 21 eller 22 & dom räkknat på 20Kan du köra din elpatron på olika steg?den värmepumpen du har fått offert på ger max 5kW. testa att köra din elpanna på nått som är så nära 5kw som möjligt, så får du en hint om hur mycke pumpen kommer att klara innan elpatronerna måste hjälpa till.(jag skulle satsat på en större pump)
Men, nog tror jag att jag satsar på en 1230-8 och minst 500m slang, är inte så många tusen i merkostnad!
Citat från: CarMan skrivet 15 januari 2006, 23:03:17vist, bara du får firman att skriva in i kontraktet att dom står för alla kostnader om kalylen inte håller !vad har du för inomhus temp & vilken temp har dom räknat på ?gissar att du har 21 eller 22 & dom räkknat på 20Kan du köra din elpatron på olika steg?den värmepumpen du har fått offert på ger max 5kW. testa att köra din elpanna på nått som är så nära 5kw som möjligt, så får du en hint om hur mycke pumpen kommer att klara innan elpatronerna måste hjälpa till.(jag skulle satsat på en större pump)Faktiskt så har jag bara 19-20º, och NIBE har räknat på 21º. Sen kan jag köra elpatronerna på 1,5-3-4,5-6-7,5-9kW, skall testasenare när jag får den feta tummen ur arslet att låna en IR-termometer och kolla fram-/returtemp när det är lite kallare ute..Men, nog tror jag att jag satsar på en 1230-8 och minst 500m slang, är inte så många tusen i merkostnad!OM, det nu låter vettigt i era öron, ni som kan detta/har erfarenhet...(nu fjäskar jag inför ev. framtida intrimmningsbehov)