Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vart sätta frånluftsfläkten i badrum?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vart sätta frånluftsfläkten i badrum? (läst 3257 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
torstain
Expert på värmepump
Stad/land: sundbyberg/Gotland
Antal inlägg: 394
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
torstain
«
skrivet:
14 januari 2006, 14:56:47 »
Citera
Hej alla!
Skall göra om ett rum i källaren till badrum, ett fd tvättrum, och tänker installera en frånluftfläkt(typ Pax el dyl). Skall jag sätta den i ytterväggen(precis ovan mark) eller in i skorstensstocken(skapar det inte fukt när man har VP?) eller i en av innerväggarna(flyttar man inte fukten bara då?).
Något förslag?
/Tobias
Loggat
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.
Leopold
Expert på värmepump
Antal inlägg: 293
Karma +0/-0
Leopold
SV: Vart sätta frånluftsfläkten i badrum?
«
Svar #1 skrivet:
14 januari 2006, 15:42:17 »
Citera
Alternativ 1 (i ytterväggen) verkar enklast och bäst. Absolut inte i en innervägg. Jag hade valt en tyst fläktmodell som kan köras kontinuerligt på lågvarv, med forcerat fläktande vid behov. I annat fall kommer din ventil att släppa in kalluft så fort du stänger av den. Ett kallrasskydd skulle iofs förhindra detta men är ingen bra lösning i ett badrum där det alltid behövs litet grundventilation.
Det kan behövas en överluftsventil på betryggande avstånd från frånluftsventilen (ofta i närheten av badrumsdörren) för att släppa in luft från angränsande rum även när badrumsdörren är stängd.
Loggat
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.
Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.
torstain
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
torstain
«
Svar #2 skrivet:
14 januari 2006, 18:04:22 »
Citera
Yttervägen får det bli, som du säger så är det nog det enklaste. Tänker nog sätta in en avfuktare oxå men det får jag se i sommar hur fuktigt det är.(nyköpt gammalt hus) Eller är det "overkill" med både avfuktare och frånluftsfläkt?
Överluftsventil, kan man sätta in tröskelventiler? såna trösklar med hål?
Loggat
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.
Leopold
Expert på värmepump
Antal inlägg: 293
Karma +0/-0
Leopold
«
Svar #3 skrivet:
14 januari 2006, 18:12:43 »
Citera
Det finns många varianter på överluften, ursparning i dörrkarmen har man ju sett tex eller i trösklar som du säger. Ta det som blir snyggt och enkelt.
Angående avfuktare så tycker jag det ger så mycket för luftkvaliteten i källaren att jag knappast skulle vilja vara utan. Denna kan du tex ha i din tvättstuga om den fortfarande finns i källaren, helt perfekt för att torka tvätt på ett ekonomiskt sätt också.
Loggat
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.
Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.
torstain
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
torstain
«
Svar #4 skrivet:
14 januari 2006, 20:55:01 »
Citera
Tack för svaren!
Jag tror jag satsar på både avfuktare och frånluftsfläkt.
/Tobias
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1026
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Benser
rocas
Stenben
lars
KJonsson
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info