Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vart sätta frånluftsfläkten i badrum?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vart sätta frånluftsfläkten i badrum? (läst 3008 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
torstain
Expert på värmepump
Stad/land: sundbyberg/Gotland
Antal inlägg: 394
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
torstain
«
skrivet:
14 januari 2006, 14:56:47 »
Citera
Hej alla!
Skall göra om ett rum i källaren till badrum, ett fd tvättrum, och tänker installera en frånluftfläkt(typ Pax el dyl). Skall jag sätta den i ytterväggen(precis ovan mark) eller in i skorstensstocken(skapar det inte fukt när man har VP?) eller i en av innerväggarna(flyttar man inte fukten bara då?).
Något förslag?
/Tobias
Loggat
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.
Leopold
Expert på värmepump
Antal inlägg: 293
Karma +0/-0
Leopold
SV: Vart sätta frånluftsfläkten i badrum?
«
Svar #1 skrivet:
14 januari 2006, 15:42:17 »
Citera
Alternativ 1 (i ytterväggen) verkar enklast och bäst. Absolut inte i en innervägg. Jag hade valt en tyst fläktmodell som kan köras kontinuerligt på lågvarv, med forcerat fläktande vid behov. I annat fall kommer din ventil att släppa in kalluft så fort du stänger av den. Ett kallrasskydd skulle iofs förhindra detta men är ingen bra lösning i ett badrum där det alltid behövs litet grundventilation.
Det kan behövas en överluftsventil på betryggande avstånd från frånluftsventilen (ofta i närheten av badrumsdörren) för att släppa in luft från angränsande rum även när badrumsdörren är stängd.
Loggat
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.
Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.
torstain
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
torstain
«
Svar #2 skrivet:
14 januari 2006, 18:04:22 »
Citera
Yttervägen får det bli, som du säger så är det nog det enklaste. Tänker nog sätta in en avfuktare oxå men det får jag se i sommar hur fuktigt det är.(nyköpt gammalt hus) Eller är det "overkill" med både avfuktare och frånluftsfläkt?
Överluftsventil, kan man sätta in tröskelventiler? såna trösklar med hål?
Loggat
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.
Leopold
Expert på värmepump
Antal inlägg: 293
Karma +0/-0
Leopold
«
Svar #3 skrivet:
14 januari 2006, 18:12:43 »
Citera
Det finns många varianter på överluften, ursparning i dörrkarmen har man ju sett tex eller i trösklar som du säger. Ta det som blir snyggt och enkelt.
Angående avfuktare så tycker jag det ger så mycket för luftkvaliteten i källaren att jag knappast skulle vilja vara utan. Denna kan du tex ha i din tvättstuga om den fortfarande finns i källaren, helt perfekt för att torka tvätt på ett ekonomiskt sätt också.
Loggat
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.
Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.
torstain
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
torstain
«
Svar #4 skrivet:
14 januari 2006, 20:55:01 »
Citera
Tack för svaren!
Jag tror jag satsar på både avfuktare och frånluftsfläkt.
/Tobias
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1204
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
mmgs
Rille87
BORNER
tyke
Forbina42
Frazze62
Carl N
Smurfen.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info