0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle det gå att hålla marksten mossfri med bensaltensid?
Min erfarenhet är att det funkar utmärkt. Både mossa och alger försvinner. Jag har testat på betongplattor. Dessutom försvinner ogräset som brukar trivas i skarvarna.
Jag tror att Jiri blandar ihop gräsmattor och betongtak, varför inte järnsulfat på gräsmattor får någon långvarig effekt mot mossa är ingenting annat än att jorden är näringsfattig. Det handlar inte alls om samma sak då det gäller mossa på ett betongtak.Är mossan död är den död på ett betongtak eller stenplattor "Det kallar jag långvarig effekt"I helgen besprutade jag hela entrégången som är belagd med betongplattor som har småsten uppe på, ingen missfärgning. Blandningsförhållanden 1½ dl järnsulfat/ 10 liter vatten.Mitt råd är att man absolut inte ska peta bort mossan innan den är död annars förökar den sig bara.I så fall krävs det lite större blandare av kolossalt format, undrar om det duger med betongbil blandare. Alltid undrat varifrån mossa kommer och att den trivs på ytor där man inte vill ha den. Så det är bara näringsbrist enligt din erfarenhet?Hur ofta behöver man göra om behandlingen och hur får man bort död mossa . Med järnsulfat.TS blandningsförhållande är: 50% Bensaltensid 1 liter till 30 liter vatten.Som sagt medlet fungerar på alla ytor och tar bort mossa, lava, alger, gräsmatta och annat växtlighet.(kanske frugan med?)