0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om den är kopplad till varmvattenberedarens mantel så är det väl inte separata system? Det är ju i princip samma sak som EcoEl, med den skillnaden att på EcoEl är "varmvattenberedaren" extremt långsmal (slingbredare) medan den på "din" är stor och rund, typ. Men det är inte två separata system.Det jag ser som fördelen med EcoEl+EcoAir är att om VPn krånglar så finns ju elpannan kvar i funktion. Växelventiler förändrar i princip inget, såvida du inte menar att du har ett köldbärarsystem med två separata kretsar som VPn växlar mellan med en växelventil. Annars är det ju samma vatten som bara slussas lite olika vägar vid olika tillfällen.
Bara när det är så kallt ute att värmepumpen måste gå kontinuerligt (eller med eltillskott) lönar det sig att köra en elberedare efter värmepumpen.När värmepumpen måste gå kontinuerligt är det bättre att den får arbeta med låg framledningstemp hela tiden än att den skall växla över och göra tappvarmvatten mellan varven.
Fast när det är så kallt är väl risken stor att man inte kan hålla varmt i huset med "låg framledningstemp", utan då måste VPn ändå värma så mycket det bara går, så den kommer aldrig växla över till nåt annat läge. Så funkar det i alla fall hos mig.
Håller med allihop.CTC får lite sämre COP på grund att att de blandar varmvatten och värmevatten i samma tank, det kräver några graders högre temp i pannan för att man skall kunna shunta ut värme till radiatorerna.Börvärdet har i alla fall historiskt varit ca 5 grader högre i CTC än på motsvarande värmepumpar från andra tillverkare.Jag håller dock med lunk om att det inte lönar sig att ha en elberadere extern jämför med att ha lite varmare i toppen av elpannan på CTC.Bara när det är så kallt ute att värmepumpen måste gå kontinuerligt (eller med eltillskott) lönar det sig att köra en elberedare efter värmepumpen.När värmepumpen måste gå kontinuerligt är det bättre att den får arbeta med låg framledningstemp hela tiden än att den skall växla över och göra tappvarmvatten mellan varven.
Sen om man har hög temp i övre pannan och ganska låg i nedre så kommer varmt lite avsvalnat vatten sjunka till nedre panndelen vid lite större vv uttag och då kommer även nedre värme delen få lite elpatron värmt vatten.
"Problemet" är väl, enkelt uttryckt, att det bara finns en begränsad mängd värme i en tank, och oavsett hur allting är konstruerat i övrigt så kan man inte plocka ur mer värme än där finns. Med en längre slinga hade man kunnat tömma tanken på värme snabbare, vilket i sin tur hade krävt att VPn kunde återvärma snabbare, plus kanske en större elpatron i övre tanken?Så det blir ju en balans mellan hur mycket radiatorsystemet och tapp-vv sänker temperaturen i tankarna i förhållande till hur mycket VPn kan höja temperaturen, ensamt eller med stöd av elpatron. Och om jag inte tänker helt fel så blir det väl så att om det är samma flöde i radiatorkretsen som i VP-kretsen, så kommer inte VPn räcka till om deltat över radiatorkretsen är större än diffen VPin/ut, eller hur?