I huset som vi flyttade in i förra året finns ett riktig Frankensteinbygge till värmesystem. En vedpanneanläggning (mitt i Stockholm...) med 2000l tekniktank + 2*1000l slavtankar. På tekniktanken finns en EcoAir 111 påhängd vid en slinga i botten, slingan är fylld med glykol. Allt styrs med en EcoLogic v3.
Även om inkopplingen av EcoAiren och EcoLogicen var minst sagt märklig (framledningsgivaren satt på sling-returen, shuntat läge på EcoLogicen men shuntmotorn var oinkopplad) så funkade systemet helt ok under hela hösten, tills temperaturen börja krypa under nollan. Då började den skrika om hög hetgas, först ganska sällan, men sen mer och mer ofta. Efter den värsta köldknäppen i januari la den av helt och klarade sen inte av ens att köra en hel cykel, trots plusgrader ute.
Jag hade helt räknat bort den, men häromdagen startade jag den och se på fan om den inte klarade av att gå en hel dag innan den på natten larmade om hetgas! Hetgasen under dagen ligger förvisso runt 110-120 för det mesta, men den kommer nästan aldrig upp i larmtemperaturen på 130 grader.
Vad tycker ni att jag ska göra? Jag misstänker att det kan vara glykolen som spökar kanske i kombination med ett igensatt filter. Filtret kommer jag tyvärr inte åt, för det sitter inga ventiler, försöker jag skruva loss den börjar det spruta glykol. Tänkte köpa en Nibe KB 25 påfyllningskoppel, tömma systemet, skölja ordentligt med vatten och därefter vattenfylla det.