Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ placering 2st inne samt 2st ute, (bild)  (läst 2689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nike1970

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Kunniga som ni är.
Var tycker ni att placering skall vara av inne respektive ute-del?
Har fått förslag av alla dess slag. Totalt är huset ca 185+75
Storlek på maskiner?
Tacksam för alla förslag

mvh Nike


Gano

  • Gäst
Gano
SV: Förslag på placering 2st inne samt 2st ute, (bild)
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2006, 15:03:53 »
Hej.

Jag börjar diskussionen, det är aldrig självklart var man ska sätta innedelen, 20 cm hit och dit kan göra stor skillnad.

Du behöver nog 2 st 12:or (Panasonic E12 eller Sanyo 123), mindre maskiner blir nog en besvikelse. Du har en hel del yta att värma upp. Källaren är svår att få med utan en tredje maskin!

Pump nr 1 bör nog placeras i hallen, antingen ovanför ytterdörren till höger, eller ännu hellre, ovanför dörren till toan. I det senare fallet blir det lite längre rör och en viss risk för högre ljud till sovrummen, men helt säkert en bättre värmespridning.

Pump nr 2 ska kanske placeras på vänster sida av huset, ovanför fönstret som är bakom "soffan" i skissen. Utblåset vinklas mot öppningen till det stora allrummet. Här är det viktigt att ta bort så mycket som möjligt av vibrationsljud så det inte går in till sovrummen. Markstativ är nog att föredra.

Sedan är det svårt att veta hur huset disponeras, du kanske vill ha en lugn läshörna nånstans ?

MVH/Gano


Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Förslag på placering 2st inne samt 2st ute, (bild)
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2006, 16:19:01 »
Hej!
Det här förslaget tror jag är bra för låg ljudnivå.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Förslag på placering 2st inne samt 2st ute, (bild)
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2006, 17:36:47 »
Trevligt att vi hade samma förslag på pump nr 1. Den blir klockren där.

2:an är lite svårare. Lurade faktiskt på exakt samma lösning som sparare, tror dock att det blir kallt borta i hörnet, men det blir ju onekligen tystare. Vi kanske skulle be nike 1970 att prova lite med en värmefläkt. Ibland skulle man faktiskt ha ett kassettbandspelare med ljudet inspelat för att prova om det stör. Lite svårt att ställa in volymkontrollen bara... Sc:,h Sc:,h

MVH/Gano

Utloggad Nike1970

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på placering 2st inne samt 2st ute, (bild)
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2006, 15:45:15 »
 :)

Hej och tack för era förslag, sga suger åt mej all information......

Lite mer info för att inte hålla er helt i blindo.
Har idag olja med vattenburen värme. Jag vill egentligen ha L/L för att få bättre luft/cirkulation + att få slippa punkt-värmen. OM det då drar iväg med antalet L/L paket så kanske det istället är ide att gå med Luft/vatten-paket ändå?

Förlslaget jag fått från säljare är 1st XE9 ovan vänstra fönstret i köket samt 1st E9 nere i källaren nedanför trappan längst bort. Tanken var att den skulle ta nedre delen + lite uppför trappen samt en "luftförflyttare" i väggen innan hallen (kv). Det som gör mig lite orolig är att få värme till sovrummen längst bort från köket samt rummet vid soffan.

Era förslag är bra och ska funderas på. Håller med föregående talare att den vid hall (som egetligen är en veranda utgång) är bra men hur ska jag då få värmen in i kök/sovrum...
Placeringen av ytterdel spelar dock roll och strular till rör-längden.Det som inte syns på ritningen är de två uteplatserna vid sidan om huset...

Det som gör mig mer orolig är ljudnivån som alla pratar om. Den installationen jag sett mer ingående låter ingenting från ytterdel, inomhus dvs (Daikin nånting...ca 5,6Kw)samt en gammal Panasonic.

/mvh Nike



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!