Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Erfarenheter av VW:s små TSI -motorer?  (läst 11482 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Erfarenheter av VW:s små TSI -motorer?
« Svar #45 skrivet: 02 april 2016, 21:51:00 »
De flesta 4t mc har vaccum förgasare dom öppnar inte fullt vid låga varv utan behöver lite varv innan dom öppnar fullt. Annars gissar jag att en motor som har tendenser till tex varmgång på bakre cylindern behöver lite extra kylande soppa även på varv under maxvarv för det är oftast inte enbart vid fullfart körning varm gång sker.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Erfarenheter av VW:s små TSI -motorer?
« Svar #46 skrivet: 03 april 2016, 13:59:38 »
Torbjörn beskriver problemen mkt bra. Kan bara tillägga att alla eventuella elbehov tillgodoses mer än väl om man använder sprit.
Etanol både kyler bättre, och har rejält högre o k t a n tal (Hur de-aktiverar man auto korrekt på en Android???).
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +19/-3
SV: Erfarenheter av VW:s små TSI -motorer?
« Svar #47 skrivet: 05 april 2016, 01:41:31 »
Volymförändringsarbete 30 Bar till 200 Bar vätgas i en isotermisk process och 100% verkningsgrad  förbrukar  683 Wh per kg vätgas  - i verkligheten får man räkna med det dubbla pga. läckage i kompressor, motorförluster mm samt att kompressionen inte är helt isotermisk utan en polytrop process då gasen måste höjas lite i temperatur för att avge värme till omgivningen  under (långsamma) kompression.  med 50% verkningsgrad i pumpningen så motsvarar pumparbetet ca 3.9% av kaloriska energivärdet i vätgasen.

Pumpar man väte från 1 Bar till 200 Bar så isotermisk så går det åt 1.850 kWh i kompressionsarbete och med 50% verkningsgrad på kompression så hamnar  man på 9.4% av vätets kaloriska energivärde i vätgasen.

energivärde för vätgas (kalorisk värmevärde) 39.4 kWh/kg
energivärde för vätgas (praktisk värmevärde) 33.61 kWh/kg

Så det ser ut som att jag inte minns helt galet, att tryckstegring i tryckbehållare kostar en bra bit av vätgasens totala energiinnehåll  även om det räknades med utgång från vätgas i atmosfärstryck.

Vätgas har en densitet av  14.707 kg/m^3 vid 200 Bar och 20 grader, 2.44 kg/m^3 vid 30 Bar

det betyder att en 1000 liter trycktank vid 200 Bar kan rymma kalorisk värmevärde i vätgas motsvarande 579 kWh eller slarvigt räknat ca 57 liter bensin
 

---

om det distruberas på samma sätt som naturgasen (med lite biogas inblandad)  med  containrar med men massa tuber i sig så kommer man ganska snart behöva tryckstegra gasen  med pumpar för att kunden skall åka iväg med till 200 bar fylld flaska i bilen - med smart omkoppling mellan flaskor med olika tryck så kan man minimera tryckstegringsbehovet under tankningsprocessen av gasbilen - men för att inte behöva kör fram och tillbaka kontainrar som bara är halvtömda för att man inte kan fylla kundbilen fullt till 200 Bar ut även med smart omkoppling mellan olika trycksatta flaskorna så kommer man behöva tryckstegringspumpar - då helst av isotermisk typ då om man kör med polytrop/adiabatisk kompression där man inte kyler gasen så  mycket under kompression för att pumparbetet skall gå fort under fyllningen, så kommer pumparbeten att vara en halv gång till till dubbla gentemot isotermisk kompression och hur stor tryckskillnaden är.

Nu har jag inte tittat så noga på vad motsvarande naturgas/metan, men eftersom gasen är betydligt tyngre vid samma tryck så får man in större massa i tuberna (162 kg/1m^3 vid 200 Bar och ca 15.3 kWh/kg) för samma mängd kompressionsarbete (den är gasoberoende (nästan)) och därmed  mer energi på samma volym, även om energidensiteten är lägre än vätgas så får man in ungefär 4.2 ggr mer energi på samma tankvolym och samma pumparbete.

Pumpa metan till 200 Bar är inte gratis, dock bara ca 1/4-del av vad det kostar att pumpa vätgas energimässigt i distrubitionen.

« Senast ändrad: 05 april 2016, 01:49:41 av xxargs »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Erfarenheter av VW:s små TSI -motorer?
« Svar #48 skrivet: 05 april 2016, 13:04:28 »
Ren vätgas i fordon är ett feltänk utan dess like. Det är mer vätgas i en tank E85 än i vilken mobil vätgastank som helst...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36148
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Erfarenheter av VW:s små TSI -motorer?
« Svar #49 skrivet: 05 april 2016, 15:13:49 »
Jag hoppas ni har rätt, jag har sålt mina Powercellaktier i tjänstepensionen på grund av ert resonemang.
Trodde först att det var en perfekt satsning med 5-10 års placeringshorizont.

Är det bara ett spel för galleriet att alla stora biltillverkare nu arbetar med bränsleceller, Hyundai har fått en order på 100 000 bussar som skall drivas med bränsleceller, Korea bygger 200 vätgasstationer, och länderna står på kö för att bygga ut infrastruktur.

Vad är det som de missat?
« Senast ändrad: 05 april 2016, 17:41:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2597
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Erfarenheter av VW:s små TSI -motorer?
« Svar #50 skrivet: 05 april 2016, 18:28:03 »
Håller med andra här, vätgas är ett gigantiskt feltänk från början till slut.

Bra sammanfattning:
https://mortencb.wordpress.com/2015/11/05/hydrogenbiler-fakta-og-hvorfor-de-ikke-er-et-alternativ/
« Senast ändrad: 05 april 2016, 18:33:16 av Mike »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +19/-3
SV: Erfarenheter av VW:s små TSI -motorer?
« Svar #51 skrivet: 05 april 2016, 19:53:06 »
Jag hoppas ni har rätt, jag har sålt mina Powercellaktier i tjänstepensionen på grund av ert resonemang.
Trodde först att det var en perfekt satsning med 5-10 års placeringshorizont.


Bränsleceller pratade man om när jag mindre än 10 år och NASA:s rymdprogram var i full gång och "inget var omöjligt" - det har gått över 40 år sedan dess och väldigt lite har hänt på den fronten om man säger det snällt.

i specialtillämpningar så kan dessa ha sin plats som i rymdkapslar etc., men för konsumentbruk, knappast.


Citera

Är det bara ett spel för galleriet att alla stora biltillverkare nu arbetar med bränsleceller, Hyundai har fått en order på 100 000 bussar som skall drivas med bränsleceller, Korea bygger 200 vätgasstationer, och länderna står på kö för att bygga ut infrastruktur.

Man har skaffat sig en 'valuta' i form av miljöpoäng att samla och bräcka varandra i konkurrens och den handeln är viktigare än bakomliggande tekniker eller resultat av dessa tekniker (som kan vara extremt klent men ändå har många 'miljöpoäng' och det finns heller ingen intresse av de som vinner på detta - att sluta med detta).

Därför satsar man fortfarande på energiskogar, vindkraft och andra verksamheter som ger väldigt lite netto och många ger förlust i jämförelse att aldrig bygga dito utrustningen eller driva verksamheten övh.  om man räknar tex. miljöbelastning över _hela_ livscykeln - därför poängerna är värd mycket mer politisk och marknadsmässigt eftersom väljare/konsumenter inte kan para ihop dessa med dess verkliga värde och inser att verksamheten vad det nu än är på en del saker, miljömässigt bäst om den aldrig ens startas.

Att det tex. går åt väldigt mycket väldigt rent vatten för vätgasframställningen gör att massa energislösande åtgärder (tex. vakumdestillation) går åt för att göra vattnet riktigt rent, drar ned vätgascellens verkningsgrad även om den som enskild del ligger högt på tex 75% men i system kanske bara har 50% verkningsgrad - utan riktigt rent vatten förgiftas vätgascellerna  fort och det är kostsamt att byta samt utbytta materialet måste tas om hand om renas och tillverkas om igen eftersom de i regel innehåller metaller (tex. platina) som redan idag är av bristvara och också begränsar marknadstillväxt, sällsynta jordatsmetaller som Neodym och Cerium är också saker som begränsar masstillverkning och exponentiellt växande marknader

Citera

Vad är det som de missat?



Systemtänk i större skala och förmåga att köra över intressenter som inte vill få sin lilla (affärs)värld kraschad - som hela fossilenergisektorn och andra småspelare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9912
  • Karma +19/-4
SV: Erfarenheter av VW:s små TSI -motorer?
« Svar #52 skrivet: 05 april 2016, 20:51:38 »
Jag kommer ihåg hysterin kring Ballard förra gången bränsleceller var på tapeten.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BLDP+Interactive#{%22range%22:%22max%22,%22allowChartStacking%22:true}

Det slutade inte så bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!