0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skönt attt höra att bensin motorn har en framtid vem skulle missunna nästa generation ljudet av en 6a ☺
max 40% verkningsgrad i vätgascellen som tillverkar vätgasen, vätgascellen senare i fordonet max 50% verkningsgrad i ideala förhållande minus hjälpsystemens förbrukning för att hålla igång hela den delen) och räknar man hela kedjan så har en bensinmotor högre verkningsgrad av insatt energi början av försörjnings-kedjan än om man skall köra på vätgas. Bara att pumpa gasen till 200 Bar i trycktank står för 10% i avgiven värme till ingen nytta från kompressorerna av vätgasens resulterande energiinnehåll...
Hög kompression är nödvändigt för hög verkningsgrad, termodynamiken kräver det.Låg verklig kompression med hårt strypt insug gör att en bensinmotor har dålig verkningsgrad vid tomgång, dels också pumpförluster när den leker vakumpump.Vid nära fullgas så är skillnaderna mindre mellan motortyperna och skillnaden i kompression är dominerande orsaken för skillnaden i verkningsgrad. Termodynamiskt har en Ottomotor bättre verkningsgrad än en dieselmotor vid samma kompressionsgrad.De flesta som trimmart moppar vet ju vikten av att plana toppen (tillsamman med andra åtgärder för bättre flöde och högre varvtal) för högre kompression då det står för signifikant ökning av effekten tillsamman med den ofta mycket högre satta arbetsvarvetAvgasåterföringens roll delvis var att återföra en del inert gas så att man får högre arbetande tryck för högre kompression men ändå så att blandningsförhållandet bränsle/luft var tändbart med tändstift och den vägen har ambitionen att få högre verkningsgrad även vid tomgång.Men annars är strypt insug och del-last bensinmotorns stora svaghet gentemot diesel och därför har man experimenterat (och kanske använder detta i en del motorer) med rik bränsle blandning kring tändstiften och tunnare blandning i resten av luftmängden för att kunna hålla en högre genomsnittstryck i cylindern och därmed bättre verkningsgrad.Nu vet jag inte riktigt LEL och UEL på metanol/etanol men är den bredare än bensin så kanske man kan köra med magrare blandning men mer av det (mindre strypt insug) och därmed högre effektiv kompression och därmed högre verkningsgrad även låglast och tomgångsdrift.
En ottomotor som är avsedd för bensin går ju alltid att konvertera för något annat flytande eller gasformigt bränsle, vid behov.