Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Placering innedel, femtioelfte frågan i ämnet... Dold förläggning av köldmedia
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Placering innedel, femtioelfte frågan i ämnet... Dold förläggning av köldmedia (läst 3356 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rikkitikkitavi
Kan värmepumpar
Stad/land: Årsmedeltempeteratur 8 plusgrader
Antal inlägg: 132
Karma +0/-0
Kön:
Arbetar med energioptimering för industrier
rikkitikkitavi
«
skrivet:
28 mars 2016, 08:57:06 »
Citera
Se bilden. Befintlig VP är sedan 2003-4, och når väl snart EOL.
Problemet är att trappan stör luftflödet så det går upp i allrummet och gör detta lite för varmt. Det går inte tillräckligt åt höger i bild.
Jag skulle vilja ha innedelen ovanför dörren, för bakåt är det enhyfsat öppen planlösning m vardagsrum, kök och andra rum via en hall som luften kan flöda fritt i.
Det är 33 cm från dörröppning till innertak, väggarna är i lättbetong så det är lättjobbat.
Har tittat på lite modeller som är lägre i bygghöjd, worst case får ju innedelen sticka ner lite nedanför öppningen.
Tycker det borde gå med de modellerna som redan är tipsat om.
En fråga, kan man fräsa spår och förlägga rören i dessa? Annars får vi ta nya hål för ny placering.
Lättbetongen är 150 mm , så att fräsa ett horisontellt spår som är säg 75*100mm borde gå , man kan ju täcka med skiva som spacklas över, eventuellt m lufthål. För innomhus isolerar man väl mest för att hetgasröret är varmt? Får man?
Loggat
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra Skåne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhåll.
16450 kWh
14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushållsel +-20%.
Direktv
ä
rkande el och LLVP (installerad
2005
2021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
Värmepump eller värmepumpar?
electroluxaren
SV: Placering innedel, femtioelfte frågan i ämnet... Dold förläggning av köldmedia
«
Svar #1 skrivet:
28 mars 2016, 23:28:43 »
Citera
Finns inga förbud.
Men förr eller senare kommer den att sättas i kyldrift och då får du tänka på kondensering
Dvs tät rörisolering och inte minst dräneringsslangens placering.
Du sänker höjden och behöver därför montera en pump för kondensatet.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Placering innedel, femtioelfte frågan i ämnet... Dold förläggning av köldmedia
«
Svar #2 skrivet:
29 mars 2016, 07:13:13 »
Citera
Annars kan man tänka sig att du borrar ett litet hål för kondensvattenslangen och drar ut den.
Rätt vanligt att man döljer den bakom dörrfodret när man installerar ovan entredörr.
Kopparrören kan du fräsa in, med reservation för att du försvagar väggen, och att rören måste isoleras mot kondens.
Att försvaga en vägg just ovanför dörren som kanske smälls igen rätt hårt skulle kunna vara en riskfaktor att ta med i beräkningen.
«
Senast ändrad: 29 mars 2016, 07:14:55 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
rikkitikkitavi
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
rikkitikkitavi
«
Svar #3 skrivet:
29 mars 2016, 09:12:56 »
Citera
Tack för svaren.
Har inte ens tänkt på kyldrift
Det måste man ta höjd för, vill inte ha en igenfrusen dränageledning i väggen :0
Kan det frysa i dränageledningen även om man kondensisolerar köldbärarrören OM de ligger infrästa?
Hur tjock isolering brukar man använda?
Jag kan tänka mig fräsa bredare men grundare o lägga rören parallellt men vertikalt ovanför varandra för det påverkar bärigheten mindre.
Och så en tunn skiva utanpå , slabba på spackel o färg.
Med brasklappen att jag vet inte var ledningen till omkopplaren vid trappfoten går i väggen. Troligen går ledningen taket och sedan rakt ner vilket gör att den korsar ev rörledningar...
Loggat
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra Skåne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhåll.
16450 kWh
Direktv
ä
2005
2021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
29 mars 2016, 09:23:37 »
Citera
Ditt problem är att du vill använda befintligt hål i väggen, men det ligger ovanför den nya placeringen av pumpen.
kondensvattnet som uppstår vid kyldrift kan inte rinna uppåt, och då återstår två val.
1. En pump som pumpar ut vattnet (rätt dyrt).
2. Att du borrar ett nytt hål på rätt höjd, antingen på den nya placeringen av pumpen, som jag föreslog, eller så på samma ställe som tidigare, men lite längre ned på väggen, så att det blir fall på kondensavattenledningen hela vägen.
Det finns ingen risk att vattnet fryser om du isolerar rören.
Standardisoleringen är väl runt 10 mm och diffusionstät.
Du kan köpa färdigisolerade rör, för du kommer ju ändå inte att kunna återanvända dina gamla rör.
Kondensvattenslangen och köldmedierören behöver inte nödvändigt komma ut på samma ställe, och slangen är ju lättare att installera snyggt utanför antredörren, därför var mitt tips att fundera på en sådan lösning.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
rikkitikkitavi
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
rikkitikkitavi
«
Svar #5 skrivet:
29 mars 2016, 09:47:20 »
Citera
Ah, så det är bara självfall på kondensdränaget. Ja då blir det bökigt m pump, sådana kan ju stanna och då måste man stanna VP också osv.
Sant, ett litet rör separat borde gå att fälla in diskret alternativ lägga direkt på väggen. Det är inte lika iögonfallande som köldmediakanalen.
Fast det skulle kanske vara så jag skall fundera på nytt hål ändå över dörren och dra ledningarna på utsidan. Oavsett kommer jag ha ledningar där.
Får fundera ett tag till.
Återigen tack!
Loggat
16450 kWh
Direktv
ä
2005
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 848
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Daikin_
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info