0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Vet inte hur de styr VV-körningarna, men det blir ingen skillnad om du flyttar ut givaren till efter tanken.Att temperaturen är lägre efter tanken är för att flödet i radiatorkretsen är högre än flödet genom värmepumpen, framledningen från värmepumpen späds alltså ned till en lägre temp om man mäter efter tanken, men temperaturen i kretsen mellan värmepump och tank blir inte lägre för att du flyttar givaren.Temperatur efter kompressorn avgörs helt av returtempen från radiatorerna, eftersom flödet i externa kretsen är högre än i den interna så kommer värmepumpen alltid matas med returtempen från radiatorerna, och sedan höjs temperaturen med ca 10 grader av kompressorn.Visst, längre gångtider kommer att ge lite högre temp i slutet av driftscykeln, men det gör det även om du flyttar ut givaren till efter tanken, det är bara en imaginär skillnad.I princip kan man väl säga att du kan öka startvärdet så mycket att du får ett av dig acceptabelt antal starter/dygn, var du har givaren har ingen betydelse.Hur stor arbetstank har du?
Många radiatorsystem har högre flöde än flödet genom värmepumpen, så det kan bli lägre framledningstemp även om du kör flödet via en t-koppling på framledningen.Med en inverter på låg effekt, som dragit ned flödet genom värmepumpen så blir det "ännu värre" än med en on/off, men radiatorkretsen fungerar ju som den som dimensionerat anläggningen tänkt.Nyttan med arbetstank är väl primärt att man kan låta termostater strypa, och då finns det en viss ackumulerande kapacitet i tanken innan man börjar få kortslutning via tanken och returtempen stiger hastigt.Med en inverter kan man också låta värmepumpen fungera "optimalt" med tanke på deltaT även om framledningen blir lite kallare än vad man har ut från själva värmepumpen.Vad som är bäst ur COP-synpunkt kan jag inte säga.Min värmepump S1255-12 kW behöver 1044 l/h vid full effekt.Vårt hus kräver ca 800 l/h, effektbehovet är ca 8 kW vid DUT, så bara vid DUT skulle flödet från värmepumpen bli ungefär lika högt som flödet i radiatorkretsen.Svårt att veta hur mycket Nibe drar ned flödet när kompressorn varvar ned, men vid normala 3-5 kW så är det säkert lägre än det flöde som radiatorkretsen vill ha.
Nix, med kortslutning som gör att returtempen stiger så kommer framledningstempen att stiga också, det triggar då ett snart stopp av kompressorn på en on/off,
Nja det går bra på min anläggning då jag kopplat med t-kors på framledning, alltså är det endast ett litet överflöd som laddar tanken, dock så har jag även 2-rör i botten men även t-kors där med då slipper returen från slinga in i tanken och blandas i onödan så minimal omrörning i tanken. Enligt min mening är det ju bättre om man kan få framledning att stiga genom kortslutning för att inte behöva tillskott vid längre gångtider och kallare väder. Kortslutningen får ju narturligtvis inte vara för kraftig. Fördelar jag ser, ingen tempsänkning genom blandning av framledning, samma temperatur ut på slinga som VP ger. Då tank vid start har lite varmare vatten än det som fylls på från slingretur så värmer den upp returen något genom hela cykeln vilket gör att framledning kan hålla lite högre temp direkt. Genom att sikta på att hålla cykler mot optimalt coop så verkar det att gå att få ner förbrukning totalt då avstängd VP ger större besparing, iallafall på min anläggning. Detta under förutsättning att temp är bra inne och man inte kortsluter för hårt så temp skenar.
Problemet är ju att man egentligen inte styr det där själv.Värmepumpen ska ju ha det flöde den behöver, och värmesystemet ska ha det flöde det behöver.Målet för både värmepump och radiatorkrets är 10 grader, så för att man ska ha ett högre flöde genom värmepumpen än genom tanken så måste värmepumpens kapacitet vara mer än 100% av effektbehovet.Och det måste vara en on/off-värmepump eftersom en inverter minskar både effekt och flöde under en absolut majoritet av tiden under värmesäsongen.Visst, men kan dribbla lite med flödet för att få det som man vill, men inte hur mycket som helst.
Hej,Jag tror inte givaren behöver flyttas ut eftersom Legend har bufferttankstyrning.Jag publicerade precis en fråga ang. fördelar med bufferttankstyrning;)Mvh,Göran Adamson