0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Jag ska logga med papper och penna en körning med 5 min intervaller. Kanske Bopa kan hjälpa mig att plotta en graf? Lite meckigt med Excel på telefon.Återkommer.
Så nu var det klart. Körningen var inte riktigt så jag har beskrivit den och "trott". Den var bättre Första gången jag loggar en hel körning. Pumpen hade stått stilla i 1h 37 min innan denna start. Körningen blev 43:30 min lång.Tank bör 32 grader. Tank är vid start 25.2 grader. Vpf/RadFr blev 33,7 vid stop och tank är vid stop 32.5. Så en övertemp på 1.2 grader över tank eller 1.7 över bör.VpF och RadF har samma givare. Då tanken är kopplad med T-rör ut. Tid RadRetur VpRetur VpF/RadF TankÄr0 25.0 - - 25.25 24.9 24.8 31.1 25.710 25.0 24.8 30.9 28.015 26.2 25.1 31.1 29.120 26.6 25.5 31.5 29.725 27.0 26.1 32.1 30.430 27.1 26.7 32.7 31.035 27.2 27.2 33.2 31.540 27.5 27.7 33.6 32.043:30 27.8 28.0 33.7 32.5Som du ser Rickard så med din vp rakt ut på min krets så hade jag haft sämre COP redan efter 10 min efter start då man ser att RadRetur börjar bli varmare än det som kommer in i Vp från tank. I 25 min ligger jag med lägre retur in i Vp än vad RadRetur är. Sista 8 min har VpRetur och RadRetur samma temp eller något högre över vp. Edit : Fan vad siffrorna hamnar konstigt om man kollar genom telefon... Edit 2: Jag tror inte det blir sämre när det är - 20 som du sa. Vid - 11 så körde jag också bara 1-1.5 över bör. Tror det tom kan bli bättre. Då vid - 20 kommer säkert ha ett delta över radsidan på kanske 8-10k. I den här körningen runt 5-6. Så den borde hålla ner vp returen än mer?
Livsviktigt och kortslutning. Kortslutning låter ju fruktansvärt, men hur fungerar det utan tank i dom allra flesta bergvärmeinstallationerna tror ni då?Jag gick in på hemnet och sökte på villa och bergvärme, tittade bara på 2 st objekt "Dom 2 enda jag tittade på" och båda hade skyhög energiförbrukning och termostater. Där kan vi snacka om kortslutning, hade dom haft tank hade deras energiförbrukning varit kraftigt reducerad.https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-hysingsvik-norrtalje-kommun-furusundsvagen-110-13161375https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/vasterhaninge/blomsterrundan/332137?referrer=hemnet#bilderMen du jämför ju två olika saker, i ditt fall ska hela systemet trimmas in maximalt och i tanklösningsfallet ska man per automatik köra en för hög kurva. Ska man jämföra så måste det ju vara under samma förutsättningar! Självklart skall systemet trimmas innan man monterar dit termostaterna vid tanklösning, annars blir det en konstig jämförelse.Har man låg energiförbrukning, varmt och mycket varmvatten utan en massa förmaningar till dom som skall vistas i huset, då har man en kanonanläggning.Köp den billigaste on-off pumpen och en arbetstank så har man en superanläggning som sen anpassar sig efter människan och inte tvärtom. Inverter och borra halva sträckan, inte konstigt om folk fortfarande tror på tomten. R2, jag har inte den blekaste om hur det blir om alla stängde av sina element mer än att det förmodligen blev kallt hos dom, det jag däremot märkte var att några inte hade öppna fönster som då vi körde med pelletsanläggning och ändå klagade en hyresgäst på att det var för varmt. Kortslutning med 500 liters arbetstank, undra vad det heter utan tank då. Nej det är inte livsviktigt, det är däremot taskigt att inte ha som mål att rekommendera den bästa lösningen som anpassar sig till oss människor, merkostnaden för en tank blir ungefär som en dragkrok, på köpet slipper man knäppningar i rören.
Har man låg energiförbrukning, varmt och mycket varmvatten utan en massa förmaningar till dom som skall vistas i huset, då har man en kanonanläggning.
Radfram innan start är samma som TankÄr. Dvs 25 grader.Framledningsgivaren för Vpfram sitter innan tank i Vpn. Då jag har T-rör på Vpfram/Radfram in/ut på tank så är det samma temp som går ut på rad som vp gör vid drift. Dvs vbf mellanlandar inte i tanken utan bara ett delflöde från T-kopplingen.Tempen stämmer om man kollar på de analoga termometrar som sitter i gv/rad fördelaren. VpRetur sitter i vpn. RadRetur sitter på den samlade retur stammen innan tank.Dessa kopplas inte ur. Ja VpRetur håller pannrumstemp när kompressor inte går. Vid 0 min går inte kompressorn. Och radfram skrev jag inte upp bara för jag trodde det var införstått att TankÄr/Radfram är detsamma när kompressorn inte går. I och med radkretsen hämtar från tank då. Vbf (De jag kallar Radfram) när kompressorn stod still precis innan start var 25 grader. Dvs samma som TankÄr. Då RadRetur och Radfram var 25 grader så kan man anta att hela tanken är 25 grader vid start. Cykeln ser ut som så. Efter körningen på 43:30 min så står vpn still i 1h 37min. På den tiden så tömmer den tanken från 32 grader ner till 25. Och sen startar den igen. Menar du att min "loggning" är oärlig på någotvis? Då kan vi ju lägga ner allt om de är så att du kan bara lita på siffrorna om de kom från dig... Om jag skulle haft din pump med GM styrning och som du tror runt 30 bör istället för 32. Då skulle jag ha runt 34 bör vid - 20 ute och 22.5 inne som jag har nu. Låter lite väl fantastiskt för ett 50 tals hus på 230 m2...
Skulle någon höja rumsbör på innegivaren som sitter i hallen. Från tex 22 som nu till låt oss säga 24. Då skulle det förmodligen bli 24 grader i hallen men fortfarande 22 grader i de andra rummen eller vad nu de termostaterna står på.Skulle någon få för sig att skruva på vpn istället. Låt oss säga till en kurva som ger 25 grader istället för 22. Då skulle hallen förmodligen bli 25 grader och de andra rummen 22 eller vad nu termostaterna står på. Då det skulle bli 25 grader i hallen så skulle innegivaren detektera det och ställa ner kurvan till 22.Skulle man ställa både innegivare och vpn. Dvs först vpns kurva flera grader högt. Sen in på innegivaren och förskjuta rumstemperatur med några grader till. Då skulle det nog bli så in i helvete varmt i hallen.
Radfram som jag har installerat själv håller samma temp som TankÄr. Samma med de analoga mätarna på gv fördelarna.När jag skrev upp värdena använde jag mig av vpns framledningsgivare. För både radfram och vp fram. När vpn står så går det ju inget vatten förbi vp givaren. Jag tror tank givaren sitter enligt bild.Rickard : Varför ifrågasätter du allt? Det är som du inte vill att mitt system ska gå som den gör.. Varför!? Tolkade jag rätt att du kallade min installatör fanatisk? Och han har placera givare så att dessa ska visa något bra som inte finns? Jösses Rickard du är paranoid. De två svarta tempgivarna har jag satt dit på rad fram och retur.