0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Förvärmning av tappvatten i en volym eller arbetstank är helt klart mycket bra, det finns inga nackdelar alls med det förutom investeringskostnaden.Tappvattnet skall ju värmas oavsett, och om man förvärmer i en tank med låg framledningstemp så kommer värmepumpen att ha högre COP och ödsla mindre tid vid höga temperaturer än om man värmer allt vatten i tanken.Kallt vatten in i slingan i botten av tanken, och "varmt" ut i slingans topp och vidare in i varmvattenberedaren.Den tid det tar att fylla VVB efter en dusch eller ett bad är ju den enda tid som åtgår när slingan stjäl värme ur tanken, så det är mer eller mindre betydelselöst sett till värmekomforten i huset, det finns ingen risk att huset blir kallt med andra ord.I vart fall inte så länge inte någon med flit lämnat tappvattnet spolande kontinuerligt. Kanske inte skulle vara en dum ide att sätta en liten plattvärmeväxlare på framledningen för oss som kör utan tank, så kunde man förvärma i den istället för i en tank.Skulle nog inte bli lika effektivt, men något skulle det garanterat ge.
OK jag fattar dina sakargument. Jag funderade kring energiåtgång, enbart.Fysik är fysik och kan nog beskrivas exakt, men då ska man förstås veta vad allt beror på.....
För att vara lite lustig Har ingen betydelse var energin kommer ifrån , behövs 1000W för att värma ett rumså är det så enligt naturlagarna , finns det flera sätt att erhålla det Hoppa hopprep Bryta upp parketten och elda Cykelgenerator större ger styrka och hälsa
Här har du både rätt och fel.1000 W är 1000 W, ja.Men just när det gäller värmepumpar så åtgår det bara 200 W för att generera 1000 W energi vid +35 grader på framledningen.Vid 55 grader på framledningen går det åt 333 W.Det är en avsevärd skillnad det.
Ja, det var det jag skrev.Trodde jag i alla fall:1000 W är 1000 W.Men det ÅTGÅR bara 200 respektive 333 W.Men det är klart, letar man fel på allt som skrivs så går det väl vända och vrida även på detta och få det fel.
"det spelar i princip ingen roll var VV görs , samma energi går åt , VP får jobba"
Tror nog de flesta förstår.Men jag skall försöka bättra mig.
Och 25fOCUS, jag tror inte att du ska klaga på hur andra skriver i sina inlägg. Jag kan säga att det inte är det enklaste att läsa och förstå dom inlägg du gör heller. Men naturligtvis tycker jag att du ska fortsätta skriva men kanske avstå att klaga på andras "sätt" att uttrycka sig.