0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej, COP om du värmer från 3 till 35 i tanken kanske ligger på 5.0När du värmer från 45 till 55 i vvb är COP ca 3.0.Det är omöjligt att värma från 5 till 35 i VVB eftersom kompressorn börjar värma när tempen går under 45 grader.Visst, om man tömmer vvb helt så får den ju jobba mot låg temp ett tag, men det är rätt ovanligt att man tappar så mycket vatten att vvb blir under 40 grader.
Du menar att man kan duscha 5 på rad då? Det är ju de små vvb som jag trodde var problemet Nån mer än Viessmann 300-g som har 350l + i vvb?
Jag är kanske dum men jag fattar inte ditt resonemang. Klart är väl att det vatten som blir VV alltid har tempen typ 5 °C när det tas in i huset. Och det blir inte varmare om det inte värms på något sätt....
En elberedare värmer väl normalt med 1.5 till max 3 kW effekt, en värmepump med kanske 7-10 kW.
Du är inte dum, jag skall försöka förklara ännu bättre.En värmepump har en verkningsgrad på ca 5.0 vid 35 graders framledningstemp, och ca 3.0 vid 55 graders framledningstemp.OM värmesystemet värms till 35 grader och kompressor drar 2 kW så ger det 10 kW värme till värmeystemet.Förvärmer vi tappvattnet i tanken som håller 35 grader i toppen av tanken så har vi värmt vattnet från 5 till ca 35 grader med COP 5.0.Det 35 grader varma förvärmda tappvattnet går nu vidare in som "kallvatten" i värmepumpens varmvattenberedare, vattnet i beredaren kyls då från kanske 50 grader till 45 grader och kompressorn får order att värma tappvarmvatten.Den värmer vattnet från 45 till 55 grader och i slutet av driftscykeln så är COP ungefär 3.0.Det är alltså mycket dyrare att värma vattnet i beredaren än att förvärma det i tanken.Om kompressorn drar 2 kW så ger det bara 6 kW värme.Det är alltså 40% dyrare att värma tappvattnet vid 55 grader än vid 35 grader.
Tyvärr, det där är ingen exakt vetenskap, vad medel-COP blir beror väldigt mycket på hur mycket tappvatten man tömt ur beredaren.Tömmer du den helt så är det ingen skillnad alls (händer i princip aldrig om det inte är nåt fel på värmepumpen).Tappar du bara ut en liter 55 grader varmt vatten så kan det bli ännu större skillnad på COP än i mitt exempel.Men sanningen är alltså rent principiellt att man sparar mellan 0 och 40% energi på att förvärma i en tank.