0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Som jag ser det är det tillräckligt med 300 liters tank i ett vanligt villasystem, större tank är så ger väldigt få ytterligare fördelar, om en några.Men visst, har man en 500 liters tank gratis, eller som man kan köpa billigt så varför inte.Har man plats för den, och behöver den värme som den läcker för uppvärmning så behöver det inte vara någon nackdel.
Var går gränsen för när det blir sämre SCOP med en stor tank?1 m3?2 m3?5 m3?10 m3?100 m3?1000 m3?Kanske skulle man rekommendera en tank som var lika stor som husets avtryck mot marken och 1 meter hög, isolerad med 1 m markskiva nedåt och åt sidorna, och allt värmeläckage uppåt?Logiken säger att det finns en gräns där det helt enkelt blir onödigt eller orimligt stora tankar, dyrt i inköp, platskrävande, onödigt långa drifttider, onödiga värmeläckage, och en mer oekonomisk drift.Exakt var den gränsen går har jag inte skrivit något om, bara att jag anser att 300-500 liter räcker gott i en normal villa, går man över en viss gräns det så blir det sämre besparing, större förluster och sämre scop.En sak som jag ÄR säker på, det är att inte heller Oraklet har några empiriska data att redovisa, så när det gäller egna slutsatser så är vi nog lika goda kålsupare båda två.Det är också lätt att man som "tankförespråkare" stirrar sig blind på framledningstempen FRÅN tanken, som kan ligga väldigt nära börvärdet länge, även om inte framledningen från värmepumpen håller sig på en lika låg nivå.Ju mer omrörning man har i tanken, desto större blir skillnaderna.Visst, det är alldeles säkert som du Smurfen skriver, att det är små skillnader, MEN, rent teoretiskt så kan det ALDRIG bli lika varmt ut från tanken som det är ut från värmepumpen så länge man kopplar tanken som en knäpptank.Det kan bara ske om man kopplar som i bild 1, annars skulle knäpptanken inte ha någon som helst effekt på knäppningarna.De som förstår detta, de förstår min argumentation, de som inte förstår det kanske tror på de som har en annan uppfattning.Men för fjärde gången, skillnaderna är små, så det är inget att bråka om.Om någon nödvändigt vill ha 2 m3 arbetstank så har jag ingen anledning att idiotförklara denne, det kommer säkert att fungera det också, bara med lite sämre SCOP.
Vad grundar du ditt uttalande om att 300 l räcker?När jag lät installera mitt nya VP system i vintras så blev det en 10.3 kW med 400 liters arbetstank tillslut.Men ett tag var jag på G att gå upp en storlek till 13 kW. Då ville experterna hos VP leverantören att jag skulle även gå upp till en 600 liters tank. De avrådde mig att ligga kvar med 400 l tanken till 13 kWattaren.Jag tror inte det var för att försöka tjäna pengar på mig då de erbjöd nettopris på tanken när jag började skruva på mig. Mitt intryck var att de ville helt enkelt sälja ett system som de tyckte var korrekt dimensionerad, som de kan stå för och garantera en så bra funktion som möjligt.Så någon anledning måste det ju finnas för att ha större tank än 300 liter som du skriver.Jag har ett jättestor förtroende för installatören samt leverantören.
Varför skulle scop bli sämre med 2m3 tank ? Det bör bli mindre omrörning i stor tank dvs mera temp direkt ut på rad.
Om den kopplas som knäpptank så är fakta att tempen ut på systemet ÄR lägre än tempen ut från värmepumpen, det är ofrånkomligt.Och det kostar några tiondelar eller procent i sämre COP att göra varmare vatten än vad man kör ut i systemet.Dessutom ökar värmeförlusterna i de fall man inte har behov av alla den värme som tanken läcker.Det försämrar också SCOP.Exakt var gränserna går är omöjligt att säga, men gränsen finns där, absolut - även om det skiljer sig mellan olika hus, om du måste köpa tanken, eller redan har den, och om du har plats för den, eller måste bygga ut eller riva garderober eller förråd för att få plats med den.