0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det var inget svar på min fråga men förtydligar den varför skulle scop blir sämre med en större tank på tex 2 m3 än vad scop skulle blivit med en tank på 200 liter ? Vad tanken kostar och vilken plats den tar är helt ointressant för scop.
R2 Det förstår jag. Jag vet att Viessmann är kinkiga med dina rekommendationer. De har faktiskt ändrat en del av dessa efter mina påvisade resultat i en del anläggningar.
Den större tanken har mer energiförluster.Bara om det gör att du slipper sätta in en extra radiator är förlusterna försumbara.Och så är det detta med 30 gradminuter som lägsta inställning, en 2 m3 tank skulle kunna (beror på anläggning, flöden, och omrörning i tanken) göra att värmepumpen fick onödigt långa gångtider innan gradminuterna var på 0, med onödigt hög framledningstemp till tanken som resultat. Skillnaderna är små, men på intet sätt blir det bättre med en onödigt stor tank.Det som i realiteten skulle skilja, om gradminuterna gick justera ned ändå till -10 för kompressorstart, vore egentligen bara om antalet start/stopp skulle vara typ 8 eller 4/dygn med dubblerad tankvolym.Och det tror jag inte har någon som helst betydelse.Då det inte går justera gradminuterna för start av kompressorn så mycket så kommer varje utökning av tankvolymen till sist bara att innebära färre start stopp (Från en redan låg nivå), och möjligen onödigt hög temp på framledningen från värmepumpen.Märk väl att ni diskuterar dessutom "som om" tankarna och husets utrymme vore gratis.Det gör inte jag, jag är väldigt medveten om att de allra flesta får betala dyrt för både tankarna och husets kvadratmeteryta.Detta gör att jag sammantaget anser att volymer på mer än 500 liter i en normal villa i normalfallet är onödigt stort.Det lönar sig inte att montera större tank, och vid någon storlek så kommer man till en gräns där det blir klart oekonomiskt.Rent idiotiskt, men var den gränsen finns kan jag inte säga.
Så om man har som jag Vp kopplad med en volymtank i serie med VP samt ettrörssystem, så kanske man har ett system som fungerar (minst ?) lika bra som en anläggning med en arbetstank och tvårörssystem
Naturligtvis kan det bli fel med stor tank liksom det kan bli utan tank men du skrev att scop blir sämre med 2m3 tank då trodde jag att du vissta att det blir så inte att det kan bli så för allt beror ju på hur man installerar vp givare samt justerar in vp. Man kan ju också påstå att vp utan tank inte blir bra då kommer den värma 12 grader över bör varje värme körning för det kan bli så men det behöver inte bli så.
Som jag ser det så behöver det inte bli fel för att en onödigt stor tank skall bli oekonomisk, men som sagt, det är ju inga förluster som har någon som helst betydelse i det stora hela, vi talar på sin höjd enstaka procent sett över året.Anledningen till att jag tycker att denna diskussion är principiellt viktig är att många kanske tror att en arbetstank är ett måste som alltid förbättrar anläggningen, mer ju större den är, och det håller jag inte med om.OM man vill kan man räkna fram hur stor tank man behöver.Lek med tanken att din värmepump vill ha 0.21 liter/s flöde över värmeväxlaren (750 liter/timme) och din radiatorkrets vill ha 600 liter/timme enligt dimensioneringen.Då kommer en 300 l arbetstank kopplad enligt bild 1 eller 3 tidigare att kunna ackumulera värme i ca två timmar innan det nedåtgående flödet/värmen börjar kortsluta.När den väl börjar kortsluta så räknas gradminuterna snabbt upp och kompressorn stannar.Dock, lite beroende på utetempen, är det riktigt kallt kanske den inte stannar alls utan kortslutningen behövs för att få upp framledningen till börvärde, här kan man ju skönja en liten nackdel till med för stora volymer, om det plötsligt blir väldigt kallt ute så kommer det att ta timmar innan volymen är fylld med värme...Om vi istället räknar med att effektbehovet är ca 50% av värmepumpens effekt (när man har som flest start och stopp).Som mest skulle en sån anläggning starta och stoppa ca 10 gånger/dygn (när effektbehovet är 50% av värmepumpens kapacitet).Det här är svårt att räkna exakt på, så tiden/antalet start/stopp är uppskattat, det kan kanske diffa någon start/dygn.Jag räknar med att värmepumpen skulle gå i ca 1.5 timme och stå lika länge.(Tanken värms ju både uppifrån av värmepumpen och via returen från radiatorerna, så att den skall gå i två timmar är inte säkert...)Har man högre flöde i externa kretsen så är tanken inte mycket värd annat som ett medel att erbjuda korrekta flöden både över värmepumpen, och över värmesystemet.Men det gör en bypass lika bra.