Till Svenska Kocken:
Jag har i princip samma uppfattning som dig, jag gör mitt allra bästa för att förstå hur en värmepump fungerar och varför, och med hjälp av dessa kunskaper försöker jag ge bästa möjliga råd jag kan, som regel helt utan egen vinning.
Jag kan inte heller förstå varför cocacola vägrar argumentera på ett sakligt sätt.
Att han nu påstår att mitt test är "idiotiskt" utan att förklara varför - trots att ingen verkar förstå ter sig mycket märkligt och jag kan inte heller tyda det på annat sätt än att han litar på sitt förtroende som installatör - och att "folk i allmänhet" skall tycka att jag har fel - för att han som är installatör alltid har rätt.
Så kan det vara, men det är ju oerhört svårt att veta när man inte får någon förklaring.
För 50 år sedan kanske det fungerade att lära folk saker genom att säga "så är det" men idag tarvar folk i allmänhet en förklaring för att man skall både förstå och hålla med om att den ena eller andra har rätt.
Förmodligen är det också så att det inte skulle hjälpa om jag kopplade in en värmemätare och konstaterade att COP blir 3% sämre med 20 graders deltaT (180 kWh) år, för då skulle inte heller den vara att lita på, eller så finns det ytterligare hemliga skäl till varför arbetstanken är så fantastik.
Med allt detta som bakgrund skrev jag för någon vecka sedan att det framstår som om vissa i detta forum har en religiös uppfattning rörande arbetstanken, och med de flesta religiösa är det lönlöst att argumentera just för att det finns väldigt lite vetenskapliga bevis för att det finns en högre makt.
Allt som oftast utmynnar argumentationen i att "jag har sett vilken skillnad det kan göra" eller det måste finnas en förklaring till alltihop som vi ännu inte förstått.
Jag förstår att COP blir bättre med ett lägre deltaT när effektbehovet är litet om man kör med 20 graders deltaT, då främst p.g.a. större översvängingar. COP blir dock inte lika dålig som om jag skulle köra ut samma temp på framledningen med lägre deltaT.
Skillnaden blir därför inte så stor att det ger någon nämnvärd ekonomisk besparing.
Till Cougar:
Vad händer om man kör vv-värmning med deltaT 20 grader (förutom att vattnet i botten av manteln inte blir så varmt)?
Cougar igen: Det bli ingen skillnad om jag har ett mer högtempererat system så långe värmepumpen är dimensionerad för att kunna värma huset vid DUT, varken mer eller mindre.
Om man har ett radiatorsystem som kräver 55/35 eller 65/45, eller 55/45 eller 65/55 i framledning, och värmepumpen precis klarar det så kommer samma sak att gälla oavsett om jag kör 10 eller 20 graders deltaT.
Enda skillnaden är att COP är lite högre med 20 graders deltaT vid varje given framledningstemp.
Fördelarna med tanken finns i princip bara vid låga effektbehov och on/off-värmepump.
Vid effektbehov på 50% eller mer, eller med inverter så är skillnaderna försumbara, för att vid 100% effektbehov är arbetstanken bara en belastning rent effektivitetsmässigt.
Och då har vi ändå aldrig vädrar nackdelarna som arbetstanken har under vår och höst då utetemperaturen t.ex. här hos mig kan pendla mellan -15 och +10 grader mellan dag och natt.
Hade jag haft 300 liters arbetstank som skulle köras upp från 27 till kanske 37 grader bara för att det är -15 grader ett par timmar på morgonkvisten så skulle det kosta i sämre COP.
Där finns definitivt en fördel med liten volym i systemet, hur mycket det gör det på ett år kan jag inte säga, men alla bäckar små...
Till cocacola.
Som du ser så håller jag med Svenska Kocken när det gäller att du vägrar förklara för oss mindre vetande vad det är för fel på mitt test.
Jag har även precis samma bild av verkligheten som Kocken, att jag vill förstå för att bättre kunna ge värdefulla råd till andra.
Utan förklaringar till dina påståenden så kan jag inte lära mig, och då blir mina råd därefter.
Är det verkligen det du är ute efter, att jag och vi andra i forumet p.g.a. okunskap skall ge felaktiga råd?
Eller vad är du ute efter?
Gäller striden att jag från tid till annan framställer "installatörer" som okunniga?
Jag tror att det är där skon klämmer, men vad vet jag.

Roland försöker i alla fall räkna på det hela, och ser jag en beräkning som visar att mina teorier stämmer så tror jag naturligvis mer på den än på någon som säger att det där inte stämmer, vare sig teoretiskt, i beräkningar, eller i praktiska prov.
Detta speciellt om den som säger att jag har fel inte kommer med vare sig förklaringar eller beräkningar som visar att jag har fel.