Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d om dämpning av lägre frekvenser  (läst 9580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Råd om dämpning av lägre frekvenser
« skrivet: 21 mars 2016, 20:14:45 »
Kära forum!
Jag fick för några veckor sedan besök av granne som framförde klagomål på att de störs av ljud i det lägre frekvensspannen från min utedel tillhörande den FH35 VEHZ som jag installerade i höstas.

Jag skulle vilja be er om råd hur ni tror att man bäst går tillväga för att dämpa/diffusera ljudet i frekvensområdet 50-250hz för jag går bet.

När jag mäter med min lilla telefon och en kalibrerad app får jag vid 18-tiden att snittvärdet under en minut är 42,5dB(A) vid tomtgräns när kompressor och fläkt går maximalt. Nu skulle ju iof en långtidsmätning under hela natten behöva göras för att få fram ett trovärdigt mätvärde.

Maskinen är vägghängd på konsoler och fasaden är av tegel.

Finns det något att göra åt frekvenserna med en våglängd från 1 meter och uppåt, dvs längre?

Tusen tack för idéer.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2016, 20:23:25 »
Är det fläkten eller kompressorn som orsakar det störande ljudet?
Någon skillnad beroende på utetemperatur (gummifästen mm blir ju hårda och stela i kyla)?
Om det är vibrationer från kompressorn som orsakar ljudet, kan det tänkas att hela tegelväggen fungerar som membran eller resonanslåda och förstärker ljudet vid vissa frekvenser?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2016, 22:10:16 »
Hej Torbjörn!
för min del är inget av ljudet störande men enligt granne så är det ljud i lägre frekvenser så jag gissar att det rör sig om kompressorn.

Jag har lyssnat på maskinen och den är i mitt förmenande väldigt tyst om jag jämför med en annan granne som har FD35or. Jag har inga konstiga ljud, resonanser eller missljud utan det enda som hörs är som på alla maskiner fläkt och kompressor.

Gällande utetemperatur så blir det ju naturligt att kompressor och fläkt får arbeta hårdare för att utvinna behövd värme för att hålla innetemperaturen. Maskinen gör som alla andra maskiner och arbetar på lägre varv på både kompressor och fläkt i början av en cykel och varvar upp mer mot slutet när kondensorpaketet börjar bli igenisat (dvs innan avfrostningscykeln startar). I övrigt med temperatur kontra oljud har jag svårt att avgöra om det är någon skillnad annat än just att maskinen klart får arbeta mer ju lägre utetemperaturen.

Grannens framställan gjordes efter det att den kalla perioden var över och vederbörande nämnde att de påverkats nattetid i sovrum av ljud av lägre frekvenser.

Jag har nu monterat den på stålfjäderdämpare och ovanpå dessa även de gummikuddar som den satt monterad på och det verkar kapat ca 1 db vid tomtgräns. Ligger vid max kompressor och fläkt på ca 41-42 nu vid tomtgräns mot tidigare 42.5-43,5 så lite hjälpte det.

Riktvärdet (inte ett lagkrav) utomhus vid tomtgräns är ju 40db(A) mellan 22-06 och det återstår att förstå om detta är ett medelvärde eller momentanvärde.

Om du eller någon annan har fler råd eller tips på vad som kan tänkas fungera för att dämpa / diffusera ljudet så jag om möjligt kan nå 40 db(A) i tomtgräns och då helst för frekvenserna 50-250hz så vore det underbart.

Någon som har erfarenhet av bitumenmattor (asfalt) eller stenullsisolering i kompressorrummet? Ger det något i de frekvenser jag pekar på eller är det bara onödigt arbete?
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2016, 23:03:39 »
Har du mätt bakgrundsbullret i samma mätpunkt med värmepumpen avstängd?

Det slog mig att ett sätt att skilja på kompressor- och fläktljud kan vara att också göra en mätning medan den avfrostar.

Jag tror inte att isolering inne i kompressorrummet hjälper mot lågfrekventa ljud, det tar däremot bra på högre frekvenser.

Prova med att staga upp konsolerna pÃ¥ olika sätt och hör resp mät om det ger nÃ¥gon skillnad pÃ¥ ljudets karaktär.  T ex en planka som kilas fast frÃ¥n marken mot ena konsolen.

Fläkten skulle kunna orsaka lågfrekventa ljud om den är obalanserad. Ta en titt på fläkten då den stannar, t ex i samband med avfrostning, och se om den verkar rulla ut mot stopp på ett välbalanserat sätt eller om den pendlar fram och tillbaks på slutet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2016, 23:11:51 »
Ja, jag testade snabbt, vid samma tidpunkt, att mäta bakgrundsljudet och det låg på ca 38 db(A) under ungefär en minut det också.

Smart idé att prova att staga upp konsolerna. Det ska jag testa i morn. Surt bara att det är så pass varmt ute.

Gällande att dämpa kompressorhus etc så var min tanke att få ner den övergripande ljudnivån så att jag når 40 vid tomtgräns för då når jag riktvärdet.

Vad tror du om en ljuddämpande skiva mellan hus och pump? Om inte annat så borde den dämpa ljudet som helhet och iom att jag inte har rakhugget tegel så borde väl det diffusera ljudet något i alla fall.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2016, 23:20:04 »
Man borde väl egentligen räkna bort bakgrundsbullret från mätningen på något sätt, nu när det bara skiljer några enstaka dB mellan det och ljudnivån då värmepumpen är igång. Om det inte hade rört sig om luftburet ljud utan en teleteknisk mätning, så skulle man nog ha velat ha åtminstone 12 dB, helst 20 dB skillnad mellan den signal man vill mäta på och bakgrundsbruset, för att överhuvudtaget kunna säga någonting om den.
Man kanske kan göra en selektiv mätning och titta på ljudnivån bara i ett smalt frekvensband där värmepumpen sprider mycket energi.

Ett sätt att få värmepumpen att tillfälligt gå för fullt trots att det är varmt ute, kan ju vara att först kyla ut huset och sedan köra igång den ställd på 30 °C börvärde eller något sånt.

Det är ju lätt gjort att ställa dit en hård mineralullsskiva eller något sånt på prov.

Om du har konsoler av den typ som hänger på en horisontell skena på väggen och som vilar mot väggen i underkant med ett par gummibuffertar, så skulle du kunna prova att dra ut underkanten av värmepumpen med ett rep förankrat i något lämpligt en bit bort, så att buffertarna går fria från väggen. Det borde eliminera det mesta av väggens ev resonanslådeverkan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2016, 07:49:30 »
Annars skulle det ju kunna hjälpa att vikta ned hela maskinen, t.ex. med en tjock plåt på toppen och under botten av värmepumpen.
Kanske också se om du kan staga upp infästningen av fläktmotorn i utedelen om den pendlar med varvtalet på fläkten.
Ett sånt där värmepumpshus skulle nog också kunna sänka ljudnivån en aning, men det är egentligen inget jag rekommenderar då jag tror de även försämrar COP en aning.
« Senast ändrad: 22 mars 2016, 07:51:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2016, 09:18:13 »
Ett värmepumpshus kan ju också ha viss psykologisk inverkan i och med att grannen då inte ser så mycket av värmepumpen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2016, 23:37:06 »
Många bra råd. Visst kan det mycket väl vara så att det handlar om en psykosomatisk fråga så det kan vara värt att fundera på ett litet stall till pumpen trots att jag själv tycker att de saknar rätt mycket estetisk. Kanske bygga ett eget?

Det sura är att egna "hempul" snabbt kostat mer än att flytta pumpen ett par meter bort. Får plannera om avrinning etc och det ger en fulare entrémiljö till huset men vinner väl lite effekt i att rörlängden minskar.

PÃ¥ skoj mätte jag upp inomhusljudet i mitt sovrum som ligger pÃ¥ helt rätt avstÃ¥nd för just lÃ¥gfrekvent ljud,  5 meter frÃ¥n pumpen, och där är ljudnivÃ¥n kl 08 pÃ¥ morgonen, med fönstret pÃ¥ glänt, 27dB sÃ¥ att det lÃ¥ter mer hos grannen är nog orimligt.

Ska labba lite med saker som finns tillgängligt men ger det ingen tillfredsställelse så blir det väl en flytt och en ny fin thujahäck som komplement till den befintliga lövfällande som grannen har.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2016, 08:03:30 »
Har du provat att mäta när pumpen är riktigt nedisad, precis innan avfrostning?
Frekvensstyrda motorer brukar annars mest dras med högfrekventa ljud.
Jag har byggt in min pump för att få bort de högfrekventa ljuden i de flesta riktningar.
Går dock inte att få bort i samtliga riktningar utan att äventyra både cop och livslängd.
Fick bort både hög och lågfrekventa ljud till en kostnad av ett inte så estetiskt tilltalande hus.
Det som ger de högsta lÃ¥gfrekventa ljuden  pÃ¥ min pump är dock när pumpen är nedisad och fläkten i stort sett enbart piskar runt samma luft i pumpen vilket ger ogynsamma tryckförhÃ¥llanden över fläktbladen.
Det är inte mycket att göra åt och går inte att bygga bort utan negativ påverkan på pumpen.

Vet ett par som klagat på installatören över ljudnivån på deras nyinstallerade pump eftersom den störde sömnen för frun i huset.
De har sitt sovrum på andra sidan huset och det är för övrigt bland den tystaste pumpen jag hört.
Man kan höra allt och bli störd om man vill och vet om att det finns en källa för oljud.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2016, 11:19:53 »
Hej Bigfoot!
Ja du har nog rätt i det precis som tidigare i tråden att har man bestämt sig så har man. Ska jag nå gränsvärdet vid tomtgräns så räcker det troligen med att filtrera högre frekvenser och gällande inomhusbuller så är jag 100 på att gränsvärdet redan idag klaras även om jag inte annat än mätt i mitt eget hus.

Får väl bli en flytt som sagt och en fin hög thujahäck för att filtrera bort de högre frekvenserna och eventuella resonanser.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2016, 15:42:51 »
Hej
Vi besväras också av stomljud i sovrummet ovanför BV-VP-rummet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60537.msg644731#msg644731
I sovrummet uppfattas det störande ljudet som err dovt varierande ljud.
Det kallas visst "svajning" på fackspråk.
KB-rören (Cu) är fästa med "metallkonsoller" och kopparsvep på ett par meter på insidan av ytterväggen, som består av lättbetong.
Om man känner på Kb-rören från VP till vägg under drift så känner man helt klart vibrationer i rören. Vi inbillar oss att det av vibrationerna från VP uppstår ett dovt svajande ljud i lättbetongväggen och det är rejält störande.
Nu skall vi skrota de befintliga upphängningarna och istället hänga /fästa rören med riktiga "kylsvep med isolering. Vi hoppas att det brummande, svajande "stomljudet" försvinner eller åtminstone minskar.
Har du lyckats med att "palla upp" maskinen så att den inte hänger på väggen utan istället vilar på marken ?
Det kanske gör susen ?
Vi håller tummarna hela påsken.
SW


« Senast ändrad: 24 mars 2016, 15:44:22 av SW »
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #12 skrivet: 15 augusti 2016, 20:49:57 »
Hej kära pump-fantaster!
Jag trodde att det skulle räcka med fjäder- + gummidämpare för att blidka den störda parten men tydligen icke. De var tydligen störda nattetid trots att maskinen varit avstångd mellan 22-06 hela våren.

Är det någon som har någon aning om Mitsubishi kan hjälpa till att fixa ett "Quiet läge" som Daikin har på sina där maskinen fortsatt går men spinner ner kompressorn?

Vill ju kunna använda maskinen.

Tack på förhand

Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #13 skrivet: 15 augusti 2016, 23:07:31 »
?
Mer quiet än avstängd går väl knappast få?
Om det inte räcker med dämpare så är det troligen fläkten, eller "plåtarna" som ger ifrån sig ljudet, det är inte ett stomljud som kan dämpas bort med vibrationsdämpare.
En sån där skärm/vindskydd som man har på altan, 180 X 180 cm mellan värmepump och granne kanske skulle hjälpa?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Råd om dämpning av lägre frekvenser
« Svar #14 skrivet: 15 augusti 2016, 23:26:11 »
Ja, var inne på det redan i våras.
Det spelar ingen roll om den är avstängd, de hör den ändå.
De hör den för att de vet att den är där.
Har du förklarat för dem att den varit avstängd och omöjligt kan avge ljud?
Hör med kommunen om du har någon skyldighet att göra mer än vad du redan gjort.
Vilka nivåer gäller för tider andra än 22-06.
Annars är rickards förslag ett alternativ, syns inte pumpen så stör den förhoppningsvis inte.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!