0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Här kommer en sådan däran dimensioneringsfråga igen Vi håller på att ta in offerter på värmepumpar och jag blir lite villrådig när det gäller storleken på pumpen. Jag har fått förslag på 7KWh luft/vattenpump, men det känns litet.Förutsättningarna är:1 ½ plans villa i Skåne utan källare på 220kvm. Nya 3glasfönser -05. Vi har nyligen fått tillökning i familjen så nu är vi 3st. Vi har i stort sätt enbart värmt upp bottenvåningen men kommer nu att göra i ordning ett barnrum på ovanvåningen och kommer därmed att börja värma upp även ovanvåningen.Vi har förbrukat ca 2,3 – 2,5 kbm olja per år och minst 5kbm ved i braskaminen.El förbrukningen ligger på ca 6500kwh/årOljepannan är ca 10år gammal., 2rörs system.Vad anser ni? Är en 7kwh pump för litet?Jag funderar på luft/vatten eller är det lönt att satsa på markvärme? Kravet är att investeringen minst betalar av sig tills garantin har gått ut
Rickard,var köper du olja idag för 7100:-/m3?Senast jag handlade (i somras) var den uppe över 10000:-, och den har väl knappast sjunkit?Räknar du med momsen (på skatten...) på el priset så får du ju också göra det på oljan.Ved för 200:- låter också billigt, men den kostnaden kvarstår ju för visso också efter konverteringen. (Och herr Blomqvist kanske hugger på egna ägor)Dessutom tillkommer ju den där krångliga faktorn. Om oljepannan är tio år idag, håller den tio år till? Eller ska man räkna med i kalkylen att man ändå måste göra något om några år... (Om det ens är tillåtet att bränna olja om några år).Dessutom skulle man ju kunna sätta upp -14000:- som 'konverterings bidrag' från Mona Sahlin, då blir kalkylen bättre!