Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektbehov ettrörssystem kontra tvÃ¥rörssystem  (läst 7930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2016, 20:59:21 »
Som karlmb, är jag helt PAFF, tack Plumber!
TS:Du verkar vara väl insatt och intresserat och väl medveten om investeringskostnader, klurar ut en hel del själv. Då har du inga problem att få till det bästa med lite hjälp.
Bra början med beräkningsprogram, själv använd Retig-ThermoWin (Thermopanel),som sagt en hel del ta reda på. Lite att läsa?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58462.0
Med vänlig hälsning Jiri

Fast hur gick det för Veronica?  dontknow
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #16 skrivet: 25 februari 2016, 21:04:14 »
Ja Smurfen det är första tanken, om det vare åtminstone Cu-rör och man lyckas dra isär dem? Hur är det med resten enligt Plumber och om man missar nåt och får till vattenskada? Svårt dilemma, för min del skulle jag inte chansa om jag är medveten om problemet.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #17 skrivet: 25 februari 2016, 21:08:44 »
Chansa ska man inte göra och inte missa nått heller vare sig med nya eller gamla rör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #18 skrivet: 25 februari 2016, 21:15:51 »
Rent principiellt så här jag inget emot att serva gamla system. Dock var jag nog inte riktigt helt tydlig i hela uppbyggnaden. Enrörssystemet ligger på mellanvåning och har nersläpp till källare där det sitter radiatorer. En helt egen slinga går upp till övervåningen där man dragit mjukt prisolrör.( utan förbikoppling) i källaren är det glada vinterdagar 13 grader i källaren och 19-20 på mellanvåning. För att höja den temperaturen måste jag kraftigt öka värmekura, och det vill jag inte. Samma gäller egentligen övervåningen. (Vi nyttjar just nu bara mellanvåning) total uppvärmd yta är 281 m2.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2016, 21:16:50 »
Hej karlmb!
Det var trevligt tråd, såg att Veronica spanade på forumet om mera funderingar. Men tror faktiskt att hon sitter i samma smet?
Man(kvinna) är väl inte gjord av pengar.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #20 skrivet: 25 februari 2016, 21:17:24 »
Testa med en vanlig CU 22 klämringskoppling.

Jag har jobbat i flera Mockfjärdshus med de speciella eldragningarna i taklisterna och radiatorrören i ventilerad plåtsockel efter golvet.

När jag tog bort badkar och kamrörsradiatorn bakom karet, skarvade jag med nämnd klämringskoppling...utan problem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #21 skrivet: 25 februari 2016, 21:29:57 »
Testa med en vanlig CU 22 klämringskoppling.

Jag har jobbat i flera Mockfjärdshus med de speciella eldragningarna i taklisterna och radiatorrören i ventilerad plåtsockel efter golvet.

När jag tog bort badkar och kamrörsradiatorn bakom karet, skarvade jag med nämnd klämringskoppling...utan problem.

Det är testat, blev tvungen att göra något när första lagningen ruckade på rören så att nästa började droppa. Problemet med 22 cu är att när jag mäter stålröret är det typ 21,5. Iom att kopplingen inte orkar klämma ihop helt så märkte jag vattenkondens när jag la på vanligt tryck i systemet(ca 1bar) fick sänka ner till 0.7 då blev det "tätt" det känns inte riktigt som en lösning jag blir trygg av.

Ska tillägga att det är trångt och hade svårt att kunna dra åt så hårt jag ville. Sen blev det rörmockarstruligt när jag då skulle skarva in ett cu mellan.

Tydligen ska det finnas någon form av plastklämmring som man kan använda som är mer flexibel. Men detta var en helg o bauhaus i all ära, saknade specialgrejor.
« Senast ändrad: 25 februari 2016, 21:35:37 av Delarenta »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #22 skrivet: 25 februari 2016, 21:37:28 »
Tips: Sandpappra röret en smula och använd locherpasta när du monterar kopplingen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #23 skrivet: 25 februari 2016, 23:40:39 »
Rocas ,inget fel med det, då har man lyckats fixa till en skarv, resten återstår. Utan att ta hänsyn till tunnväggiga stålrör, som inte rostar sönder inifrån,(självklart systemet helt syrefritt hittills) kanske med galvaniska strömmar som hjälper till?
Vad håller man på egentligen?
Så jävla trevligt är det inte med vattenskador! Klart billigare att fixa till det innan!
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #24 skrivet: 26 februari 2016, 09:01:25 »
Det är testat, blev tvungen att göra något när första lagningen ruckade på rören så att nästa började droppa. Problemet med 22 cu är att när jag mäter stålröret är det typ 21,5. Iom att kopplingen inte orkar klämma ihop helt så märkte jag vattenkondens när jag la på vanligt tryck i systemet(ca 1bar) fick sänka ner till 0.7 då blev det "tätt" det känns inte riktigt som en lösning jag blir trygg av.

Ska tillägga att det är trångt och hade svårt att kunna dra åt så hårt jag ville. Sen blev det rörmockarstruligt när jag då skulle skarva in ett cu mellan.

Tydligen ska det finnas någon form av plastklämmring som man kan använda som är mer flexibel. Men detta var en helg o bauhaus i all ära, saknade specialgrejor.
Man ersätter klämringen med en super blue klämring men det är gjort för vanliga stålrör men finns kanske även för din dimension. Det enklaste är ju om det går att byta o ringen det har ju varit tätt i massor av år så helt uselt kan det ju inte vara.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2016, 09:20:15 »
1/2" rör är det kanske som sitter där.
Dom är väl ca 21 mm utvändigt. Super blue till detta lär ju finnas. Det är visserligen en ganska dyr lösning om du har 40 skarvar.
Frågan är om nu rören är öppna/synliga så är det kanske lättare att dra allt nytt. Samtidigt ev dimensionera upp det lite då gamla en rörs system kan ha rätt klena rör.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #26 skrivet: 26 februari 2016, 09:26:39 »
1/2" rör är det kanske som sitter där.
Dom är väl ca 21 mm utvändigt. Super blue till detta lär ju finnas. Det är visserligen en ganska dyr lösning om du har 40 skarvar.
Frågan är om nu rören är öppna/synliga så är det kanske lättare att dra allt nytt. Samtidigt ev dimensionera upp det lite då gamla en rörs system kan ha rätt klena rör.

Om du menar godstjockleken så är den så pass tunn att gängning nästan är uteslutet.
Jag hade en rörfirma på besök så jag får en referens mot andra kostnader. För att konvertera till tvårör och nya radiatorer. Mellan tummen o pekfingret 100-150 tkr.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #27 skrivet: 26 februari 2016, 10:27:51 »
Ja, det blir väl i stort sett samma kostnad som vid nyinstallation. En del genomföringar genom vägg/golv kan återanvändas, men i det stora hela är ju allt nytt.
För några år sen brukade man säga att det kostade ca 5000:- per radiator, men det har säkert gått upp ett par tusen sen dess.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Delarenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • errare humanum est
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #28 skrivet: 26 februari 2016, 19:57:48 »
 dontknow Med tanke pÃ¥ bankernas nya lÃ¥nepolicy sÃ¥ tvingas vi in i en helt galen amortering om vi belÃ¥nar upp huset. Jag mÃ¥ste titta pÃ¥ alternativa lösningar. Alla era förslag är bra. Till och med golvärme med eps och ny parkett är halva den kostnaden(typ).

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Effektbehov ettrörssystem kontra tvårörssystem
« Svar #29 skrivet: 26 februari 2016, 21:58:11 »
dontknow Med tanke på bankernas nya lånepolicy så tvingas vi in i en helt galen amortering om vi belånar upp huset. Jag måste titta på alternativa lösningar. Alla era förslag är bra. Till och med golvärme med eps och ny parkett är halva den kostnaden(typ).

Jo, kan du tänka dig att lägga golvvärme så kommer du inte att ångra dig om du har vp.
I källaren kan du ju ev återanvända några av raddarna från de andra rummen och åstadkomma ett lågtem-radiatorsystem, om du inte vill/kan isolera nedåt o lägga gv även där.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!