0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har nu varit Up and running i ca. 1 mån. någon som orkar kommentera mina siffror för Februari mån ?Bifogar en xls fil.
Den står på 2 nu, tycker du ja ska sätta den på 1??
Lite låg skillnad mellan VB-f och VB-r (4-5 ), prova och sänk VB-cirkpump ett steg.
värmepumpen får högre verkningsgrad om du har mindre tempdiff mellan fram och returledning.Detta gör att du, speciellt under vinterhalvåret, kan få ut så pass mycket högre verkningsgrad ur din anläggning att det rent ekonomiskt lönar sig att köra cirkpumpen på en hög hastighet.
Hmm, nu blir man fundersam va man skall ha riktigt, Carl N skrev följandeCiteraLite låg skillnad mellan VB-f och VB-r (4-5 ), prova och sänk VB-cirkpump ett steg.Sedan läste jag följande på en annan tråd av Admin;Citeravärmepumpen får högre verkningsgrad om du har mindre tempdiff mellan fram och returledning.Detta gör att du, speciellt under vinterhalvåret, kan få ut så pass mycket högre verkningsgrad ur din anläggning att det rent ekonomiskt lönar sig att köra cirkpumpen på en hög hastighet.Va skall man riktigt ha??
Sen går det inte att få något stabilt läge på antalet start/stopp, det varierar med utetempen. Jag har ca 20 starter/dygn vid 0 ute men 10 st vid -10 och 2-3 st vid -15.