Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fär inte upp värmen över 60 grader i acctankarna.  (läst 2706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har en strömnäspanna från 92 på 25kw, 2 st 750 liters acc-tankar (Strömnäs) som är seriekopplad. Utöver detta har jag en laddomat och ctc matic för styrning av en shunt.

Dilemmat är att jag får inte upp tankarna över 60 grader, vad är det jag ska felsöka? Har en bekant med samma panna som utan problem får upp tankarna i 75-80 grader. Antar därför det är nån form av inställning?

TA221W som jag har testat mellan 40 och 80 grader verkar styra laddomaten och verkar bara reglera när laddomaten ska släppa ut vattnet? Exempelvis om jag ställer ner den på 40 så så tömmer pannan så mass mycket temperatur så den är nere på ca 40-50 grader innan den jobbar upp mot ca 95 grader för ny laddning via laddomaten. Står den på 60 så går tempen ner mot 70 grader i pannan när laddomaten öppnar.

Utloggad Hittejoel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fär inte upp värmen över 60 grader i acctankarna.
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2016, 21:01:10 »
Jag hade fram till i onsdags en  Strömsnäspanna med liknande utrustning som din. Jag blev inte klok pÃ¥ varför du inte fÃ¥r upp tempen. gÃ¥r pannan upp i 90-95 grader men blir inte av med värmen?. Är det sÃ¥ sÃ¥ har du felet i laddomaten. finns en termostat i den som har en livlängd pÃ¥ 10-15 Ã¥r. kostar ca 300kr. funkar laddomaten som den ska ligger tempen stabilt mellan 85-88 grader.

Utloggad Hittejoel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fär inte upp värmen över 60 grader i acctankarna.
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2016, 21:08:07 »
Ratten det stÃ¥r pump start ska stÃ¥ pÃ¥ ca  70 grader. laddomaten öppnar vid 78 grader men om din panna gÃ¥r under 80 grader stänger inte laddomaten som den ska. Den stora ratten som reglerar när fläkten ska stängas av ska stÃ¥ pÃ¥ ca 90-95 grader för att förhindra kokning.

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret.

Så här ser den ut. Om jag ställer den på 60 grader så kokar pannan och expansionskärlet utlöser säkerhetsventilen. Pannan går upp mot 110 grader. Sen går det till sig. Har jag den på 40 grader så funkar allt fint men får inte tankarna över 60 grader.

EDIT: Vet du vart man kan finna en ny termostat till laddomaten?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Fär inte upp värmen över 60 grader i acctankarna.
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2016, 01:16:15 »
Du kan ju testa att höja hastigheten på laddomatens pump
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 683
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!