Hej,
Överväger att komplettera vår elpanna med en LLVP.
Parhus ca 110kvm. 1,5 plan. Mekanisk från och tilluft.
Placering av innerdelen i vardagsrummet(alt1) är den som är enklast. Erfarenhet från braskaminen säger att det inte blir särskilt varmt i köket trots att man eldar på ordentligt. Att ta ned den rödmarkerade väggen lär dock råda bot på det problemet.
Beträffande vardagsrumsplaceringen funderar jag på om man borde flytta den längre "norrut"(alt2) så att luften blåses in i köket helt och hållet. Annars kommer en del av luften att studsa på braskaminen och den väggen som finns där.
Har även tänkt att bästa alternativet kan vara att ha innerdelen ovanför ett fönster(alt3) i vardagsrummet. På så vis borde mer luft komma upp i trappan. Kräver dock en mindre innerdel, eller att den hänger ned några cm framför fönstret.
Utifrån ljudnivå tror jag placering ovan ytterdörren(alt4) är bäst. Men det kräver en mindre innerdel med lägre effekt för att få plats. Helst inte alltså.
Tips och idéer?
Förövrigt väljer jag mellan Daikin Caldo X25 eller Fujitsu 12 LTCN.
Fördelar Daikin verkar vara att fläktläge 1 och 2 är 19db respektive 26db.
Fujitsun har 21 respektive 32db på läge 1 och 2. Klarar man sig för det mesta med läge 2 så blir det lägre ljudnivå för Daikin.
En annan fördel är att Daikin har swingläge även horisontellt vilket kanske hjälper luftspridningen en hel del..? Eller meningslöst?