Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybyggd radhuslägenhet  (läst 1098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Obo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybyggd radhuslägenhet
« skrivet: 15 februari 2016, 14:25:23 »
Hej. Är helt ny på forumet och är tacksam för råd/tips/varningar etc. på ett för mig helt (hittills) tämligen okänt område, nämligen värmepumpar.
Vi (två vuxna) planerar att köpa en helt ny radhuslägenhet på 75 m2. Huset kommer att inrymma fyra likadana lägenheter och är i ett plan. Vi bor i klimatzon 3.
Entreprenören har tidigare byggt ett antal liknande hus och dessa har fram till nu, varit försedda med luft/luftvärmepump, FTX och direktverkande elgolvvärme.
Varmvattnet från varmvattenberedare (direkt el).

Entreprenören har nu funderat om då han på grund av myndighetskrav måste ha en varmvattenberedare på minst 200 liter (måste tydligen vara möjligt att köra på nattström).
Han planerar nu att sätta in frånluftsvärmepump (till vattenburen golvvärme) istället. Vad tror ni (expertisen) om det? Blir det bra (luftkvalitet, komfort, ekonomi...).
Det som jag är lite fundersam över är tilluften som jag gissar skall komma genom ventiler i väggen - blir inte det dragigt? Luftkvalitet är prioriterat för oss då hustrun har astma.

Sedan undrar jag också lite hur det kan tänkas bli med ekonomin? Är inte 75 m2 lite i minsta laget för den lösning som min byggare funderar på?

Vad tycker ni man skall/bör ställa för krav visavi fabrikat, kapacitet och prestanda i övrigt? Vad anser ni skulle vara en bättre lösning vad gäller uppvärmning.
Bergvärme kunde man kanske tänka sig, men hela principen i huset är att absolut minimera de gemensamma kostnaderna så det alternativet går nog bort
av ekonomiska/tekniska orsaker.

Tacksam för hjälp!

Obo
« Senast ändrad: 15 februari 2016, 14:37:15 av Obo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!