Jag har haft en del problem att min CTC panna har larmat för hög hetgastemperatur när det blir minusgrader.
Efter att jag först hade ute en servicekille så kom han fram till att det skulle vara hetgasgivaren, men jag sa att den bytte jag året innan. Men han hävdade att det kunde ju bli fel på den igen. Så han tog hem en ny hetgasgivare som de aldrig kom och bytte så jag fick göra det själv. Men det var fortfarande samma problem med hög hetgastemperatur. Då skippade jag den firman och fick tag på en annan firma efter lite väntan. Han kom ut och kollade på min panna. Det han kom fram till är att det verkar vara expansionsventilen som behövde justeras lite, sen såg han att oljan hade blivit lite bränd. Så han sa att om det inte blir bättre så får man troligtvis byta expansionsventilen och att det kan hända att kompressorn har tagit lite skada. Och det jobbet kanske kostar 8000:- trodde han. Och då är min fundering är det värt att kosta på en 10år gammal panna 8000:- plus att man vet ju inte hur länge kompressorn håller?
Sen funderar jag på vilken hetgastemperatur ni har på eran panna om ni jämför med mina värden nedan.
Ute: -3
Rum: 21,4 (21,0)
Panna: 53 (50)
Framledning: 41 (41)
Panna nedre: 47 (55)
Hetgas: 115