0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej Bosse, jag är mycket intressserad av 1:a metoden, kan du beskriva den lite mer detaljerat och var får man tag i diagrammet.Jag skulle vilja logga min pump och sen skriva ett program i datorn som räknar ut vad min pump ger ungefärligt åtminstone.Hoppas på det bästaMesser
Det du avläser är entalpi i kj/kg och jag undrar om du orkar slutföra det du ev kommer att ge dig in på! Lycka till
Ok jag glömde det marigaste på en luft/luft värmepump nämligen givarplacering! en tempgivare skall placeras på kompressorns sugstuds efter slurkeburken(alltså röret eller böjen direkt före kompressorn)En givare plac på tryckröret direkt efter kompressorn (Hetgastemperaturen).En givare före strypdonet (det tunna kappilärröret)(underkyld kondenseringstemperatur)en givare efter kapilärröret "eller så att rätt förångningstemperatur erhålls" (i vp-drift finns inget manometerutag på panasonic) Manometer är bäst att mäta kondenseringstemperaturen med (denna behövs)
Tänker du på bröderna Marklund från Svartlin vid foten av klimtatjakka vars kusin eller så "Rickard" han som kränger kontrollutrustning för hembränningsapparaters styrning, så jo han har krängt den eminenta utrustningen jag använder.Om han nu kommer med räknaren också så man kan hålla reda på kvantiteterna så saknas bara en relästyrning för att styra värmepumpen som kokar mäsken.Messer