0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som tur var hade de en bra bankman som rekommenderade mina svärföräldrar en inbördes försäljning för några år sedan, så svärmor köpte halva huset av svärfar (inom äktenskapet? ) för en rätt hög summa, så reavinsten blir nu inte så farlig som den annars skulle blivit.Ett tips från mig till er för att undvika lite straffskatt.
65 % smurf hur tänker du där .Rikard ja jag får svårt att finansiera mitt eget om jag tvingas skatta så mkt
Om du har en hundring och betalar bort 31,12 i arbetsgivaravgift har du 69,88 kr kvar som du betalar inkomst skatt 33% på då har du 46,81 kr kvar drar du då bort momsen på det 25% hamnar du på 35,11 kr dvs du betalar ca 2/3 delar i skatt.
Där ser man men långt ifrån 89 % i skatt i alla fall om man inte köper sprit för lönen för då kanske det stämmer
Tjänar över 60-70 papp så närmar det sig ju raskt..
Fattar inte hur man kan få ner reavinsten på det sättet? Ponera att huset har ägts sedan det byggdes, då har man i regel en innestående värdeökning som skall redovsias mot produktionskostnaden när huset byggdes, ev utbyggnader, annat som byggts på tomten , renoveringar de senast 5 åren, ev mäklararvode och ev återstående skuld. Allt överskott belastas med 22% och om svärmor köpte inom äktenskapet borde väl din svärfar ha fått deklarera reavinst i vanlig ordning, om inte så ligger ju samma reavinst kvar. Vi underökte detta noga om övertagande av sommarstugan med en kompetent revisor/jurist när morsan låg sjuk i cancer, fanns inget att tjäna på intern försäljning inom familjen Hoppas han inte hade fel !Såg om mannen på Svt som inte kan flytta pga skatten och det är en trist utveckling. De kan väl införa ett undatag om uppskovsräntan för pensionärer så får arvtagarna lösa reavinsten när föräldrar avlidit.Var nära att sparka in TVn , Magdalena kan fanimej inte svara på programledarens frågor trots upprepningar. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-skulle-bli-en-valdigt-dyr-reform
Men då betalar man inte 33 % i inkomst skatt.
Det beror på att de inte räknar sociala avgifter som skatt.I landet annorlunda är allt möjligt...
Få fart på byggandet.För att en hyresvärd ska vilja sattsa behövs efterfrågan och rimlig prisbild.Efterfrågan har regeringen förstört med till fälliga uppehållstillstånd, den som är här i 3 år kan ingen vettig människa låna pengar till att bygga bostad.Det andra är priserna hyrorna är för låga för att det ska vara intressant att bygga nya hus och hyra ut. De som bygger bygger för att sälja. Det enda raka är att avskaffa hyresregleringen.
I jämförelsen jag länkade till måste väl ändå siffrorna jämföras på likvärdigt sätt?Att skatten upplevs så hög av oss vanliga skattebetalare måste ju bero på att det finns ett fåtal som skor sig på vår bekostnad, alltså de som tar en rätt stor del av BNP i sin ficka utan att betala just någon skatt.Troligen storföretagen.