Hej
Ställde redan för något år sedan en liknande fråga, utan att ha alla detaljer, då spekulerade jag och det var innan köpet på huset var gjort. Med det sagt så fick den nu bli en ny tråd.
Nedan är inskickat till kommunens opartiska rådgivare, men jag ställer gärna dessa frågor även här på forumet då jag gärna tar emot alla tänkbara synpunkter nu när det närmar sig läge att börja isolera byggnationerna som reses för fullt. Troligen kommer jag nog behöva ställa fler frågor om själva installationen senare.
Vi är ett par som håller på att bygga ut och funderar i samma veva på att byta till någon annan typ av uppvärmning då huset idag värms av direktverkande el i form av el-golvvärme.
Huset är beläget en liten bit utanför Luleå, alltså sub-arktiskt klimat

Nejdå, men ofta rätt så kallt.. Husets nuvarande storlek är endast 70kvm. Byggt ca 2002 och I mina ögon välisolerat. Mått från inner-yttervägg är ca 250mm och taket har nog ca 400mm isolering.
Nuvarande elförbrukning är i mina ögon ganska låg, i dec hade vi 1731kwh. Relativt stor vvb 300L, två bilar som körs flera timmar per morgon med motor och kupévärmare. I övrigt normal förbrukning i hemmet.
Då huset kändes lite för litet för att rymma två vuxna en hund och blivande 1-2 barn (bara 2 månader till första kommer) så håller vi för fullt på med att bygga ut huset med 2x 30kvm. Samt ett lite större garage på 100kvm. Samtliga plattor har 300mm grundisolering, isolerade kantbalkar och vi passade på att lägga i 20mm golvvärmeslang i alla tre plattor. Mellan garaget och huset löper även en isolerad kulvert för att kunna värma hus och garage med ett och samma system. Tillbyggnaderna och garaget kommer att isoleras på samma sätt som huset, möjligtvis ännu mer takisolering. Anledningen till valet av golvvärme i garaget är när man väl ligger där på rygg så är det en väldans skillnad med att ha en 12-15grader, istället för att ha en iskall platta mot ryggen och en LVP/aerotemp som sprutar varmluft.
Fönster är treglas-energi, okänt u-värde.
I huset finns en mindre kamin, denna har använts mest för mysfaktorn men ger så klart ett visst värmetillskott den är ganska centralt belägen i huset. Används nog veckovis men ej på daglig basis.
Inriktningen har varit att komplettera befintliga golv med samma 20mm golvvärmeslag, för att slippa el-golvvärmen.
Tankarna snurrar mycket nu när det gäller att hitta en lämplig uppvärmning, BVP känns lockande. Men det är ju inte helt säkert att det går att nyttja, samt att det verkar som att man måste ha den ½ livslängden 8-10år innan den "betalt" sig i besparingar. Fördelen förutom effektiviteten är att man kan placera den i garaget och leda värmen och varmvatten till huset via kulverten, 4-rör.
Enda kända nackdelen är väl egentligen priset?
En annan tanke har varit att köra med en FLVP, denna måste väl per automatik då stå inne i huset. Fördelen som jag ser det är att installationen blir billigare och vi får uppgradera husets "självdrag" till ett mer kontrollerat ventilationssystem. Samt att med en rätt placerad ventil i närheten av kaminen kan generera extra effekt kalla dagar genom att elda. Nackdelen är väl att FLVP troligen inte kommer kunna värma garaget, utan i det fallet lär nog en elpatron behöva nyttjas delvis. Alternativt att garaget även kompletteras med en vanlig LVP. Men jag vill fortfarande använda golvvärmen.
Den största faktorn jag är orolig över är ljudnivån inne i huset, har läst att vissa folk får konstiga resonans relaterade problem och andra störande ljud. Den enda möjliga placeringen av en FLVP är i det gamla/befintliga badrummet som kommer bli tvättstuga. Oron är stor då rummet ligger nära både det befintliga sovrummet och den ena utbyggnaden vi bygger för barnrum. Nibe F750 ser lockande ut efter att ha läst lite tester, men det finns säkert mycket mer att välja mellan.
Alla förslag och tips och erfarenheter mottages tacksamt