Jag har gjort en dumhet och behöver lite råd. Har en luftvärmepump Pansonic NE9PKE i min sommarstuga. När det var 22 grad kallt hade den problem hålla värmen i stugan. Jag var där och tittade till. Kände med handen om det kom någon värme. Råkade stoppa in ett finger en aning för långt. AAAJ! Jag stoppade fingret rakt in i fläkten. Gör inte det.
Dumt, förvisso. Men nu är det gjort. Fingret klarade sig hyfsat och är sedan länge läkt. Men FLÄKTEN FÖRLORADE NÅGRA BLAD.
Radialfläkten består av 10 sektioner, ca 7 cm långa. Endast en av de 10 sektionerna är skadad och det är bara 5 blad som fallit bort i den sektionen. Det har säkert ingen större påverkan på fläktens kapacitet. Men däremot har det uppstått lite VIBRATION i hela pumpen. Jag ser att det finns små balansvikter på en del fläktblad. Tydligen är det lite delikat att få en vibrationsfri gång på fläkten. Ur det perspektivet är kanske förlust av fem små blad inte försumbart.
Med den skadade fläkten går pumpen idag fint och vibrationsfritt så länge den är i läget HEAT. Men, jag vågar inte lämna pumpen i LÄGET UNDERHÅLLSVÄRME 8/10 GRAD (med hög fläkthastighet) eftersom den då VIBRERAR.
Vad göra? Ta bort ALLA blad i den skadade sektionen? Ny fläkt? Kostnad? Kan man byta fläkt själv?
Tacksam för råd och kommentarer (dock inte angående min dumhet)