0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du spärrat elpatronen eller hoppar den in som den ska?
Hur rör sig shunten till golvvärmen? Prova att shunta för hand/manuellt för att få upp temperaturen? En bild på golvvärmefördelaren skulle kanske vara bra.
Att trycket sjunker är inte normalt om du inte samtidigt har luftat.Framledningstemperaturen du anger, är det system 1 radiatorerna eller är det golvvärmen som inte kommer upp i temp?
Jag tycker att problemet ligger i golvsystemet, alltså shunt, externa pumpen eller injusteringen av flödet.Eftersom att radiatorsystemet behöver högre temperatur än golvvärmen, och får det, så klarar alltså frånluftsvärmepumpen hålla tillräckligt hög framledningstemperatur.
Hur ser det ut med ställdonen då det är kallt ute, som det är på bilden är inte alla ställdon fullt öppna.
Shunten står på max värme enligt bilden. Tryck in ratten och vrid för att shunta manuellt på ESBE Serie 60. För att återgå till automatshuntning vrider man ratten tills den "hoppar ut" igen.
Trodde däremot att både shunten och den extra cirkulationspumpen skulle sitta där nere tillsammans med golvvärmefördelaren. Nu förstår inte jag hur det är kopplat? System 2 är normalt en utbyggnad från system 1 som alltså har det varmaste värmevattnet först. Men det finns andra sätt att koppla direkt från tanken med Nibe 3xx.
Om jag minns rätt så handställer du shunten genom att dra ut ratten och sedan vrida den. När den står som här i max borde du ha en bra framledningstemperatur även i golvvärmen, annars skulle jag misstänka att injusteringsventilen för golvvärmen (den nedre av de två röda vreden) är för strypt. Pröva att handställa shunten till max och sedan skruva upp injusteringsventilen något, glöm inte att notera vad den står inställd på innan du börjar labba.